OPROEP!
Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren
Hoe werk jij in de klas aan wiskundig redeneren? In het ‘LESSAM’ onderzoeksproject gaan we na of we via Lesson Study het wiskundig redeneren van leerlingen kunnen bevorderen. Lesson Study is een methode waarbij leraren in team aan de slag gaan als onderzoekers in de eigen klas.
We zijn hiervoor op zoek naar scholen die willen deelnemen. Interesse? Lees dan zeker verder!
Voor wie?
Teams van 2 tot 3 wiskundeleraars uit het 1ste, 2de of 3de jaar secundair onderwijs (A-stroom of ASO)
Inschrijven?
Inschrijven kan per team via de website van het onderzoeksproject ‘LESSAM’
Wat mag je verwachten?
- Een professionaliseringstraject volgens de methode Lesson Study
- Een workshop rond wiskundig redeneren (inclusief handboek)
- Professionele begeleiding gedurende het schooljaar
- Mogelijkheid tot netwerken met andere lerarenteams (uit Vlaanderen en Nederland)
Tijdsinvestering?
Het onderzoek loopt over één schooljaar. Elk trimester doorloopt het deelnemende lerarenteam 1 Lesson Study cyclus. Daarin wordt, verspreid over drie opeenvolgende weken, een onderzoeksles over wiskundig redeneren ontworpen, uitgevoerd en geëvalueerd.
Voordelen?
Je neemt deel aan een gratis professionaliseringtraject rond Lesson Study en een workshop rond wiskundig redeneren. Je wordt ondersteund door experten en werkt mee aan internationaal vakdidactisch onderzoek. Deelname is gratis en je krijgt een officieel navormingsattest.
Meer weten?
Contacteer Katelijne Barbier, katelijne.barbier@uantwerpen.be