Archief doorzoeken

Viering 50 jaar VVWL: een jubileum vol wiskunde

De Vlaamse Vereniging Wiskundeleraars (VVWL) bestaat 50 jaar, en dat willen we samen met jou vieren! Op zaterdag 26 april 2025 nodigt VVWL, in samenwerking met Platform Wiskunde Vlaanderen, je uit voor een feestelijke en verrijkende dag, gevuld met boeiende lezingen, interactieve workshops en natuurlijk een gezellig netwerkmoment. Laat je verrassen door nieuwe inzichten, ontdek

[ Read More ]

Hulp gevraagd

Beste Ik ben student Educatieve Master in de Maatschappijwetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen. Mijn masterproef focust zich op statistiek in de Humane- en Welzijnswetenschappen. Aan de hand van een vragenlijst wil ik graag achterhalen hoe dit vak georganiseerd wordt binnen deze richtingen, sinds de modernisering. Ik zou daarom willen vragen of het mogelijk is om mijn vragenlijst in te vullen via de  QR-code. Alvast super bedankt! Met vriendelijke groeten Amelie De Pauw

[ Read More ]

Ruitjesblues

Jan Beuving Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 2023, ISBN 978 90 388 1456 8 https://www.vanbeuving.nl Het is wel een beetje ongebruikelijk dat we in de Bibwijzer van Uitwiskeling een poëziebundel bespreken maar de link naar de wiskunde is er wel degelijk. De schrijver van de teksten is Jan Beuving (1982). Hij behaalde na zijn middelbare school een bachelor in de wiskunde en een master in de wetenschapsgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Pas daarna ging hij naar de Koningstheateracademie in Den Bosch waar hij in 2010 afstudeerde als liedtekstschrijver. Op korte tijd heeft hij

[ Read More ]

Veeltermvoorschriften en Vandermondematrices

Een toepassing op determinanten Introductie In de loep van Uitwiskeling 40/4 werden determinanten uitvoerig besproken. Een van de toepassingen die daarbij ter sprake kwam, was hoe een parabool door drie punten [latex](x_1, y_1)[/latex], [latex](x_2, y_2)[/latex] en [latex](x_3, y_3)[/latex] beschreven kon worden via de volgende determinantvergelijking We wisselden hier kolommen 1 en 3 om t.o.v. het originele artikel, maar dat verandert enkel het teken van de determinant zodat ook bovenstaande vergelijking geldt. Een compleet analoge redenering laat toe om voor [latex]n[/latex] punten

[ Read More ]

Uitgewerkte voorbeelden in de wiskundeles

In UW 40-4 schreef ik een bibwijzer over het boek Teaching Math with Examples, van Michael Pershan. Ik kondigde in die bespreking aan dat ik mijn probeersels uit de les zou delen. In dit kort artikel toon ik een eerste opdracht die ik naar aanleiding van het boek heb uitgewerkt. Ik probeerde dit uit in mijn vierde jaar natuurwetenschappen, tijdens de eerste les met herhalingsoefeningen rond rekenvaardigheden. Die herhalingsoefeningen lenen zich goed voor zelfstandig werk, op eigen tempo. Daarbij wil ik vaak toch bepaalde zaken benadrukken en aan het bord tonen of misconcepties wegwerken

[ Read More ]

matrixcalc.org. Rekent de leerling van de toekomst nog zelf?

Basiswiskunde@uantwerpen is een initiatief van de faculteiten aan de Universiteit Antwerpen waar men zich buigt over de impact van de vernieuwing van de leerplannen op de instroom aan de Universiteit. Eén van de voorliggende vragen is wat we doen met alle nieuwe technologieën die algebraïsche vaardigheden over kunnen nemen. Wat doen we bijvoorbeeld met de mogelijkheden die de website matrixcalc.org biedt? Prof. Didier Kumwimba van de Université de Lubumbashi leerde me deze website kennen. Hij is een van de deelnemers aan het ProTEEM project (Professionalisation of teacher educators in the

[ Read More ]

Bomen, kruistabellen, verzamelingen en stochasten: kansrekening in de tweede en derde graad

De nieuwe eindtermen brengen veranderingen met zich mee voor de kansrekening. De informele aanloop met kansbomen verschuift van de tweede naar de derde graad en zal voor sommige leraren derde graad nieuw zijn. Er is ook een nieuw onderwerp: kruistabellen. In het eerste deel van de loep werken we een didactische aanpak uit voor de kansrekening met kansbomen en kruistabellen. We nemen daarbij een aanloop en kijken eerst naar ‘telbomen’, die in de tweede graad gebleven zijn. In het tweede deel richten we ons op studierichtingen in de derde graad waar het niet stopt bij kansbomen en

[ Read More ]

Iedereen een leerplan

Lange tijd wist ik niet goed wat te denken van de onderstaande passage uit het Vlaams Regeerakkoord. Om de onderwijskwaliteit te versterken, de planlast te verlagen en de autonomie van leraren en schoolteams te stimuleren, ondersteunen we de opmaak van leerplannen van onderuit. Die leerplannen zijn ambitieuzer dan de minimumdoelen. We bepalen de rollen helder.

[ Read More ]

Vijf verdelen over drie …

In de lessen over telproblemen gaat het meestal over kiezen, bijvoorbeeld: ”Op hoeveel manieren kunnen we objecten kiezen uit een voorraad van ?”. In iets minder klassieke vraagstellingen gaat het over het verdelen van objecten over locaties, bijvoorbeeld: ”Op hoeveel manieren kunnen we vijf muntstukken verdelen over drie spaarvarkens?”. De context van de muntstukken en

[ Read More ]