Viering 50 jaar VVWL: een jubileum vol wiskunde
- 0
- 0
- 35
De Vlaamse Vereniging Wiskundeleraars (VVWL) bestaat 50 jaar, en dat willen we samen met jou vieren! Op zaterdag 26 april 2025 nodigt VVWL, in samenwerking met Platform Wiskunde Vlaanderen, je uit voor een feestelijke en verrijkende dag, gevuld met boeiende lezingen, interactieve workshops en natuurlijk een gezellig netwerkmoment. Laat je verrassen door nieuwe inzichten, ontdek
Hulp gevraagd
- 0
- 0
- 53
Beste Ik ben student Educatieve Master in de Maatschappijwetenschappen aan de Universiteit van Antwerpen. Mijn masterproef focust zich op statistiek in de Humane- en Welzijnswetenschappen. Aan de hand van een vragenlijst wil ik graag achterhalen hoe dit vak georganiseerd wordt binnen deze richtingen, sinds de modernisering. Ik zou daarom willen vragen of het mogelijk is
Ruitjesblues
- 0
- 0
- 143
Jan Beuving Nijgh & Van Ditmar, Amsterdam, 2023, ISBN 978 90 388 1456 8 https://www.vanbeuving.nl Het is wel een beetje ongebruikelijk dat we in de Bibwijzer van Uitwiskeling een poëziebundel bespreken maar de link naar de wiskunde is er wel degelijk. De schrijver van de teksten is Jan Beuving (1982). Hij behaalde na zijn middelbare
Veeltermvoorschriften en Vandermondematrices
- 0
- 0
- 199
Een toepassing op determinanten Introductie In de loep van Uitwiskeling 40/4 werden determinanten uitvoerig besproken. Een van de toepassingen die daarbij ter sprake kwam, was hoe een parabool door drie punten (x_1, y_1), (x_2, y_2) en (x_3, y_3) beschreven kon worden via de volgende determinantvergelijking We wisselden hier kolommen 1 en 3 om t.o.v. het
Uitgewerkte voorbeelden in de wiskundeles
- 1
- 0
- 191
In UW 40-4 schreef ik een bibwijzer over het boek Teaching Math with Examples, van Michael Pershan. Ik kondigde in die bespreking aan dat ik mijn probeersels uit de les zou delen. In dit kort artikel toon ik een eerste opdracht die ik naar aanleiding van het boek heb uitgewerkt. Ik probeerde dit uit in
matrixcalc.org. Rekent de leerling van de toekomst nog zelf?
- 0
- 0
- 212
Basiswiskunde@uantwerpen is een initiatief van de faculteiten aan de Universiteit Antwerpen waar men zich buigt over de impact van de vernieuwing van de leerplannen op de instroom aan de Universiteit. Eén van de voorliggende vragen is wat we doen met alle nieuwe technologieën die algebraïsche vaardigheden over kunnen nemen. Wat doen we bijvoorbeeld met de
Bomen, kruistabellen, verzamelingen en stochasten: kansrekening in de tweede en derde graad
- 0
- 0
- 257
De nieuwe eindtermen brengen veranderingen met zich mee voor de kansrekening. De informele aanloop met kansbomen verschuift van de tweede naar de derde graad en zal voor sommige leraren derde graad nieuw zijn. Er is ook een nieuw onderwerp: kruistabellen. In het eerste deel van de loep werken we een didactische aanpak uit voor de kansrekening met kansbomen en kruistabellen. We nemen daarbij een aanloop en kijken eerst naar ‘telbomen’, die in de tweede graad gebleven zijn. In het tweede deel richten we ons op studierichtingen in de derde graad waar het niet stopt bij kansbomen en kruistabellen. We tonen hoe je daar de verschillende ‘tools’ uit de kansrekening (kansbomen, kruistabellen, verzamelingen en stochastische veranderlijken) in elkaar kunt laten passen.
Iedereen een leerplan
- 0
- 0
- 182
Lange tijd wist ik niet goed wat te denken van de onderstaande passage uit het Vlaams Regeerakkoord. Om de onderwijskwaliteit te versterken, de planlast te verlagen en de autonomie van leraren en schoolteams te stimuleren, ondersteunen we de opmaak van leerplannen van onderuit. Die leerplannen zijn ambitieuzer dan de minimumdoelen. We bepalen de rollen helder.
Vijf verdelen over drie …
- 0
- 0
- 205
In de lessen over telproblemen gaat het meestal over kiezen, bijvoorbeeld: ”Op hoeveel manieren kunnen we objecten kiezen uit een voorraad van ?”. In iets minder klassieke vraagstellingen gaat het over het verdelen van objecten over locaties, bijvoorbeeld: ”Op hoeveel manieren kunnen we vijf muntstukken verdelen over drie spaarvarkens?”. De context van de muntstukken en
Leerlingen écht aan het werk zetten door gerandomiseerd oefenen
- 0
- 0
- 238
Ooit gaf ik in een huistaak volgende oefening: Merk op dat het voor de klant geen verschil maakt of eerst de korting dan wel de BTW in rekening gebracht wordt. De helft van de klas gaf deze taak af met als voorbeeld een auto van 400 euro. Ook de andere oefeningen hadden verdacht gelijkaardige antwoorden,