Oproep – Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren
OPROEP! Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren Hoe werk jij in de klas aan wiskundig redeneren? In het ‘LESSAM’ onderzoeksproject gaan we na of we via Lesson Study het wiskundig redeneren van leerlingen kunnen bevorderen. Lesson Study is een methode waarbij leraren in team aan de slag gaan als onderzoekers in de eigen klas.
- UW
- 0
- Actualiteit
- 0
- 511
Kleine aanpassingen, betere lessen
Toen ik in 1996 voor het eerst voor de klas stond, waren het tijdig voorbereid krijgen van mijn lessen en het bewaren van de rust in mijn klassen mijn voornaamste bekommernissen. Ik werkte hard en wilde er alles aan doen om een goede leraar te worden. Zo eentje als de inspirerende figuren die ik als
- Els Vanlommel
- 1
- Redactioneel
- 0
- 1K
Instappen voor grafentheorie
1. Inleiding De nieuwe eindtermen voor de tweede graad gingen in op 1 september 2021. Daarin werd ook een deeltje grafentheorie opgenomen voor de doorstroomfinaliteit. Er werd wel gestipuleerd dat dit onderwerp gerealiseerd dient te worden met een context. In dit spinnenwebartikel bespreek ik daarom twee contexten om grafentheorie te behandelen, die ook werken voor leerlingen
- Alexander Holvoet
- 0
- Modernisering SO Spinnenweb
- 2
- 4.4K
Parameterkrommen
Een parameterkromme is meer dan een kromme: je krijgt ook informatie over waar je begint, hoe je de kromme doorloopt, hoe snel en waar je stopt. Hierbij interpreteren we de parameter als de tijd. Een zelfde kromme kan op verschillende manieren geparametriseerd worden. In deze loep bekijken de schuine worp, Lissajousfiguren en het ontwerpen van (paas)eieren. Enkele historische krommen zoals de cissoïde van Diocles en de cycloïde passeren de revue. We eindigen met een toepassing uit de wegenbouw: de clothoïde, waarbij de kromming geleidelijk aan verandert zodat je niet uit de bocht vliegt.
- Michel Roelens en Luc Van den Broeck
- 0
- Onder de loep
- 0
- 1.7K
Mathigon, de wiskundige speeltuin
Figuur 1 Een interactieve tijdlijn van de wiskunde Het is moeilijk om te beschrijven wat Mathigon juist is. De ontwikkelaars spreken van een wiskundige speeltuin, maar ook van het leerboek van de toekomst. Wanneer je hun missie leest, dan zie je termen als creativiteit, nieuwsgierigheid, verrassing en verbeelding. Verder ook actief
[ Lees meer ]bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad
De nieuwe eindterm rond propositielogica in de 2 graad bevat de koppeling met de logische poorten. In de loep Logica in de tweede graad (UW 37/3) deden we al uit de doeken hoe je die eindterm kleur kunt geven in je klaspraktijk. Na wat grasduinen in de literatuur, kwam ik het Amerikaanse kaartspel bOOleO tegen.
- Filip Moons, Jonathan Brandt & Chris Kampf
- 0
- Modernisering SO Spinnenweb
- 0
- 5.9K
Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul A. Kirschner Ten Brink Uitgevers, 2019, ISBN 9789077866528 http://www.wijzelessen.nu De kernvraag van het boek: `Hoe maak je effectieve lessen?' Op de website die bij het boek hoort, lezen we verder ook: `Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk
[ Lees meer ]Kinetische energie. Houden we de formule intuïtief?
Fysica is een rijke en vruchtbare voedingsbodem voor de wiskundelessen. Vorige week mocht ik getuige zijn van een les over de herkomst van de formule van de kinetische energie bij mijn collega, Jos. Hij gaf deze les in een zesde jaar, een mengeling van leerlingen met één en twee uur fysica. Zijn les gaf
[ Lees meer ]Een proportionaalpasser uit een 3D-printer
De gulden snede spreekt nog altijd tot de verbeelding. Internet staat vol serieuze en lollige bijdragen. Er is zelfs een markt voor de golden ratio eyebrow rulers in prijsklassen tot boven de honderd euro. Dit is een soort schuifmaat of krompasser waarmee kan afgemeten worden waar de wenkbrauwen moeten worden geëpileerd om het schoonheidsideaal van
- Henk Hietbrink
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 817
VVWL organiseert π-dag 2022 op 16 maart 2022 in het Planetarium Brussel
De Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars nodigt iedereen uit om samen π-dag 2022 te vieren in het Planetarium te Brussel. Het programma bestaat uit drie delen: de statutaire jaarvergadering van VVWL vzw, een lezing over π en het Piengetal samen met een voorstelling van het Platform Wiskunde Vlaanderen en een deel in de koepelzaal van het planetarium.
- Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars
- 0
- Actualiteit
- 0
- 2.4K