Oproep – Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren

OPROEP! Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren Hoe werk jij in de klas aan wiskundig redeneren? In het ‘LESSAM’ onderzoeksproject gaan we na of we via Lesson Study het wiskundig redeneren van leerlingen kunnen bevorderen. Lesson Study is een methode waarbij leraren in team aan de slag gaan als onderzoekers in de eigen klas.

[ Lees meer ]

Kleine aanpassingen, betere lessen

Toen ik in 1996 voor het eerst voor de klas stond, waren het tijdig voorbereid krijgen van mijn lessen en het bewaren van de rust in mijn klassen mijn voornaamste bekommernissen. Ik werkte hard en wilde er alles aan doen om een goede leraar te worden. Zo eentje als de inspirerende figuren die ik als

[ Lees meer ]

Instappen voor grafentheorie

1. Inleiding De nieuwe eindtermen voor de tweede graad gingen in op 1 september 2021. Daarin werd ook een deeltje grafentheorie opgenomen voor de doorstroomfinaliteit. Er werd wel gestipuleerd dat dit onderwerp gerealiseerd dient te worden met een context. In dit spinnenwebartikel bespreek ik daarom twee contexten om grafentheorie te behandelen, die ook werken voor leerlingen

[ Lees meer ]

Parameterkrommen

Een parameterkromme is meer dan een kromme: je krijgt ook informatie over waar je begint, hoe je de kromme doorloopt, hoe snel en waar je stopt. Hierbij interpreteren we de parameter als de tijd. Een zelfde kromme kan op verschillende manieren geparametriseerd worden. In deze loep bekijken de schuine worp, Lissajousfiguren en het ontwerpen van (paas)eieren. Enkele historische krommen zoals de cissoïde van Diocles en de cycloïde passeren de revue. We eindigen met een toepassing uit de wegenbouw: de clothoïde, waarbij de kromming geleidelijk aan verandert zodat je niet uit de bocht vliegt.

[ Lees meer ]

Mathigon, de wiskundige speeltuin

Figuur 1 Een interactieve tijdlijn van de wiskunde Het is moeilijk om te beschrijven wat Mathigon juist is. De ontwikkelaars spreken van een wiskundige speeltuin, maar ook van het leerboek van de toekomst. Wanneer je hun missie leest, dan zie je termen als creativiteit, nieuwsgierigheid, verrassing en verbeelding. Verder ook actief

[ Lees meer ]

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.

Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul A. Kirschner Ten Brink Uitgevers, 2019, ISBN 9789077866528 http://www.wijzelessen.nu De kernvraag van het boek: `Hoe maak je effectieve lessen?' Op de website die bij het boek hoort, lezen we verder ook: `Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk

[ Lees meer ]

Een proportionaalpasser uit een 3D-printer

De gulden snede spreekt nog altijd tot de verbeelding. Internet staat vol serieuze en lollige bijdragen. Er is zelfs een markt voor de golden ratio eyebrow rulers in prijsklassen tot boven de honderd euro. Dit is een soort schuifmaat of krompasser waarmee kan afgemeten worden waar de wenkbrauwen moeten  worden geëpileerd om  het schoonheidsideaal van

[ Lees meer ]