Oproep voor de volgende Uitwiskeling-loep: Nemen jullie afscheid van het grafisch rekentoestel?

In verschillende scholen kopen leerlingen geen grafische rekenmachine meer omdat ze een laptop hebben. Door de digisprong zal dit alleen nog uitbreiden. Wij plannen een loep te schrijven over de ‘grexit’ of de exit van de grafische zakrekenmachine en vragen jullie hulp. Welke praktische problemen ondervinden jullie? Welke programma’s, app’s gebruiken jullie? Op welke manier

[ Lees meer ]

Min maal min is plus, CREM

Moins par moins donne plus. CREM Losanges 54 (2021), 24-33 'Min maal min geeft plus' is telegramstijl voor de regel voor het vermenigvuldigen van twee getallen die zowel positief als negatief kunnen zijn. Om de volledige regel te formuleren, moet je het niet enkel over het (toestands)teken hebben maar ook over de absolute waarde.

titel

Spreidingsdiagrammen en trendlijnen in de 2e graad

Een nieuwe eindterm voor de tweede graad doorstroomfinaliteit gaat over het grafisch voorstellen van bivariate statistische gegevens onder de vorm van een spreidingsdiagram en het beschrijven van het verband tussen de twee variabelen met behulp van een trendlijn. In deze loep laten we zien hoe je deze leerinhouden in de klas kunt behandelen. Het is een onderwerp dat op de grens zit tussen statistiek en functieleer en het vormt een uitstekende gelegenheid om in te gaan op het gebruik van functies als wiskundig model voor fenomenen uit de realiteit. We leggen expliciet de band met het

[ Lees meer ]

Stelsels in de lagere school?

De coronapandemie heeft ons naar allerlei prachtige plekjes in België gevoerd. Zo bezochten Pat, mijn man, en ik de streek rond Chimay. Ik kan jullie de regio ten zeerste aanbevelen. Op de terugweg naar huis haalde Pat een verfrommeld papiertje uit zijn broekzak en schoof het onder mijn neus: 'Een wiskundig probleempje, los jij dat

[ Lees meer ]

De Suite app – GeoGebra heruitgevonden

Een revelatie met vele nakomelingen In 2001 verscheen een twee-in-één wiskundeprogramma waarmee je aan meetkunde kunt doen én ook kunt rekenen: Geo(metry Al)Gebra. Daar bleef het niet bij. Ontwikkelaars werkten verder, creëerden versie na versie met nieuwe mogelijkheden en de leerkrachten volgden: GeoGebra 2, 3, 4, 5… Bij de volgende versie knapte een deel van

[ Lees meer ]