Vergeten begrippen (6): Modus tollens

Het begrip dat hier opgerakeld wordt, is afkomstig uit de afdeling logica. Sinds de laatste leerplanhervormingen, begin deze eeuw, is de logica in het secundair onderwijs op de achtergrond geraakt. Het nadenken over logische verwantschappen tussen uitspraken (enkele pijl of dubbele pijl?) en over bewijstechnieken (contrapositie, bewijs uit het ongerijmde ...) werd jarenlang als minder

[ Lees meer ]

Een intuïtieve manier voor het oplossen van vierkantsvergelijkingen

Een oude techniek in een nieuw jasje Een poosje geleden bekeek ik op het Youtubekanaal Mind Your Decisions een filmpje over het oplossen van vierkantsvergelijkingen zonder gebruik te maken van de discriminantformule. De methode was ontleend aan professer Po-Shen Loh, de coach van het wiskundeolympiadeteam van de Verenigde Staten en professor aan de Carnegie Mellon

[ Lees meer ]

De 15-puzzel

Een klassieker onder de wiskundige puzzels is de 15-puzzel, die in 1880 uitgevonden en gepatenteerd werd door Noyes Chapman. De uitvinding werd later onterecht geclaimd door de puzzelbedenker Sam Loyd. In een -schuifbord zitten 15 verschuifbare tegeltjes in een geordend patroon. Vaak zijn het de getallen van 1 tot 15 die op de tegeltjes zijn

[ Lees meer ]

Hoe schools mag onze wiskunde zijn?

Enkele jaren geleden gaf een leerling op een taak over logaritmische vergelijkingen het volgende antwoord bij de opgave : Aangezien de bestaansvoorwaarden de oplossingenverzameling al zeker beperken tot , zijn er nog drie mogelijke oplossingen: of . Invullen in beide leden houdt enkel 2 als resultaat over. Bijgevolg . Ik was helemaal met verstomming geslagen.

[ Lees meer ]

De rijkdom van meetkunde

What is the area of the square? Figuur 1 What is the area of the square?   De opgave van figuur 1 sprak mij meteen aan. Net als ik tekent de auteur Ben Orlin graag meetkundige figuren (deels) met de losse hand. Ik vind trouwens van mijzelf dat ik dit \(-\)

[ Lees meer ]

Wiskunnend Wiske, de komieke kookplaat

Sinds 2011 organiseert de VUB een wiskundewedstrijd voor leerlingen uit het vijfde en zesde jaar van het secundair onderwijs: Wiskunnend Wiske. In deze wedstrijd moeten groepjes leerlingen in drie voorronden open problemen oplossen, bij voorkeur door wiskundig te modelleren. Ze maken hier een verslag van, dat tegen een bepaalde deadline moet worden ingezonden. De groepjes

[ Lees meer ]

Redeneren en puzzelen met grafen

Een graaf bestaat uit ‘knopen’ die wel of niet verbonden zijn door ‘bogen’. De grafentheorie, ontstaan met de bruggen van Koningsbergen in de 18de eeuw, is nu overal aanwezig als wiskundig model voor het internet, sociale netwerken, routeplanners... en doet binnenkort ook haar intrede in de eindtermen wiskunde voor de tweede graad. We laten in deze loep zien hoe leerlingen met grafen (zullen) kunnen redeneren, puzzelen en bewijzen zonder veel voorkennis of algebraïsche hindernissen. Ze leren ook diverse situaties modelleren in een zelfde taal van knopen en bogen. Bij de meeste ‘echte’

[ Lees meer ]

Website sneller dankzij nieuwe server & caching

Beste bezoeker, De laatste maanden verhoogde het verkeer naar onze website drastisch, wat er soms voor zorgde dat de website nogal traag reageerde. Dankzij een investering in een veel straffere server, gecombineerd met slimme caching, waardoor niet elke pagina meer uit de databank moet gehaald worden, maar veel sneller uit een cache kan geladen worden,

[ Lees meer ]

Dinsdag 19 mei: Studiedag eindtermen 1e graad (CNO)

► Op dinsdag 19 mei staan de nieuwe eindtermen voor de eerste graad wiskunde centraal op een studiedag waar je sessies over volgende onderwerpen kan bijwonen: Statistiek in de eerste graad Logica, bewijzen en verzamelingen Eerstegraadsvergelijkingen: van concreet naar abstract Probleemoplossend denken met Kangoeroe Praktisch Deze studiedag vindt plaats op 19-05-2020 in Gebouw R, Rodestraat

[ Lees meer ]