Infonamiddag Eindtermen Wiskunde – woensdag 19 september
Inleiding Nog één schooljaar wachten en dan is het zover: dan start het hervormd secundair onderwijs met nieuwe eindtermen in de eerste graad. Ook voor wiskunde staan er heel wat veranderingen op het programma. Twee redactieleden zaten mee aan de onderhandelingstafel, Filip namens de Vlaamse Vereniging voor Wiskundeleraars (VVWL) en Johan namens de Lerarenopleiding van
- Filip Moons
- 0
- Actualiteit
- 0
- 2.5K
Wiskundeprojecten in fysische contexten
Wiskunde en fysica zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest. In deze loep ligt de klemtoon op wiskundige activiteiten: er wordt gewerkt met functies, grafieken, ongelijkheden, driehoeken, cirkels en integralen. Maar de context waarin dit gebeurt is telkens ontleend aan de fysica: zwaartepunten, evenwicht, drijven, traagheidsmassa van rondtollende lichamen... We steunen hierbij op fysische wetten die we als uitgangspunten gebruiken zonder ze op zichzelf te bestuderen. De resultaten die wiskundig uit de bus komen, zijn vaak onvoorspelbaar en spectaculair. Soms kun je ze controleren
- Michel Roelens & Luc Van den Broeck
- 0
- Onder de loep
- 0
- 2.6K
G. Sanderson, Why is pi here? And why is it squared? A geometric answer to the Basel Problem
Wie vaak YouTubefilmpje over wiskunde bekijkt, zal wellicht al kennis gemaakt hebben met het kanaal van Grant Sanderson, 3Blue1Brown. Met zijn iris die voor driekwart blauw is en voor één kwart bruin probeert hij bepaalde wiskundeproblemen vanuit een ander standpunt te bekijken. De filmpjes die hij elke maand op de derde vrijdag post, zijn een
[ Lees meer ]Het getallenkleurboek
Alex Bellos, Edmund Harriss Het getallenkleurboek Kosmos Uitgevers, Utrecht/Antwerpen, 2016, ISBN 9789021561356 Ik kan helemaal niet goed tekenen, ik ben ook niet bijzonder creatief maar als kind heb ik uren en uren gekleurd. Als ik een boekenwinkel binnenstap, kan ik er niet naast kijken: een hele tafel vol kleurboeken voor volwassenen. Ik heb altijd aan
- Gerd Hautekiet
- 0
- Bibwijzer
- 1
- 1.4K
Een les over de gulden snede en het vormgetal van je identiteitskaart
1. De gulden snede De meesten onder ons kennen wel de volgende definitie voor de gulden snede. De gulden snede is de verdeling van een lijnstuk in twee delen waarbij het grootste van de twee delen zich tot het kleinste verhoudt zoals het gehele lijnstuk zich verhoudt tot het grootste. In formulevorm: \(\frac{a}{b} = \frac{a+b}{a}\)
- Els Vanlommel
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 2.1K
Driehoeken met onderling 5 gelijke zijden en hoeken
Om congruentie van driehoeken te hebben zijn drie voorwaarden vaak voldoende, bijvoorbeeld in het geval ZZZ of ZHZ of HZH (maar niet in het geval HHH). Twee driehoeken die onderling vijf hoeken of zijden gelijk hebben, kunnen per uitzondering gelijkvormig zijn zonder congruent te zijn. Dit is het geval bij de zogenaamde 5-con driehoeken. Ze
- Antonella Perucca en Luc Van den Broeck
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 2K
Over een raadsel met twee zandlopers
Soms lossen mensen raadsels op voor hun plezier, om de geest scherp te houden of gewoon om de tijd te doden. Elke krant heeft wel een rubriek met kruiswoordraadsels, sudoku’s of andere breinbrekers. Ook kun je allerhande puzzelboekjes kopen bij de betere dagbladhandel. Bij toeval vond de auteur zo'n raadselboekje in een supermarché te Reims
- Koen De Naeghel
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 3.1K
Een monument voor een monumentaal getal: π
Vele Vlaamse scholen maken op de -dag tijd voor een wiskundige activiteit waarin ze meerdere klassen en meerdere vakken betrekken. De viering van het getal op 14 maart komt overgewaaid uit Amerika. De Amerikaanse schrijfwijze van de datum met de maand voor de dag (3/14) doet denken aan de decimale benadering (3,14) van , nauwkeurig
- Hugo Pas
- 2
- Spinnenweb
- 1
- 2.7K
Vergeten begrippen (2): onderling onmeetbaar
De meetkundige begrippen ‘onmeetbaar’ en ‘onderling onmeetbaar’ verhouden zich tot elkaar als de meer bekende rekenkundige begrippen ‘ondeelbaar’ en ‘onderling ondeelbaar’. Twee getallen die ‘onderling ondeelbaar’ zijn hoeven niet ‘ondeelbaar’ (of priem) te zijn. Ze mogen alleen geen gemeenschappelijke deler hebben buiten 1. Zo zijn de getallen 33 en 35 onderling ondeelbaar. Maar individueel zijn
[ Lees meer ]Wiskunde B-dag
Op de Wiskunde B dag werken leerlingen in teams van drie of vier een hele dag aan een open wiskundige onderzoeksopdracht. Vaardigheden als probleemoplossend denken, mathematiseren, logisch redeneren en argumenteren staan centraal. Tegen het einde van de dag verwerken de teams hun oplossingen tot een samenhangende tekst. De doelgroep zijn leerlingen uit de derde graad
- Johan Deprez
- 0
- Actualiteit
- 0
- 2.3K