Internationaal Wiskundetoernooi

Op vrijdag 21 september 2018 vindt aan het Departement Wiskunde van KU Leuven het Internationaal Wiskundetoernooi plaats, een wedstrijd die simultaan georganiseerd wordt door de universiteiten van Leuven, Nijmegen en Bonn. Naast het internationale karakter is het unieke dat deelname gebeurt in groepjes van vijf leerlingen en dat er in de namiddag gewerkt wordt rond

[ Lees meer ]

Uitdagende problemen: word je gelukkiger van transformeren?

Jacques Jansen, Uitdagende problemen: word je gelukkiger van transformeren? Euclides 93/3 (2017), 25-28 In dit artikel verslaat Jacques Jansen de slotlezing die Rainer Kaenders, professor aan de Universität Bonn, hield tijdens de WiskundeDialoog 2017 in Nijmegen. Hierin benaderde de Duitse professor de differentiaal- en integraalrekening niet vanuit de invalshoek van de limieten, maar wel via

[ Lees meer ]

Welkom op onze nieuwe website!

“Verkoopcijfers weekbladen en magazines storten verder in” (HLN.be, februari 2016),  “Wie leest die dingen nog? “ (Veto, maart 2010). Je hebt het waarschijnlijk her en der al opgepikt: de verkoop van gedrukte tijdschriften zit in zwaar weer. Jaar na jaar verliezen papieren media terrein, ten voordele van al dan niet kosteloze digitale informatievergaring. Allicht kreeg

[ Lees meer ]

Probleemoplossend denken, een zaak van elke dag

Het oplossen van problemen vraagt een combinatie van kennis, vaardigheden en ‘erin geloven’. Leren problemen oplossen is een zaak van elke dag. In deze loep laten we met veel voorbeelden voor verschillende graden en studierichtingen zien hoe dit in nagenoeg elke wiskundeles kan gebeuren, bij de gewone leerstof. Veel stukjes theorie en veel oefeningen kun je presenteren als problemen die moeten worden opgelost. Hoe kan de leraar als expert en coach dit best begeleiden? Hoe zorgt hij voor een uitnodigende sfeer waarin leerlingen zich durven gooien?

[ Lees meer ]

Tweedegraadsvergelijkingen bij Lagrange

Dit artikel bevat materiaal voor een lessenreeks waarin leerlingen van de laatste jaren van het secundair onderwijs kennis maken met een stukje historische wiskunde. De lessenreeks kadert in een 'humanistische' visie op wiskunde, als mensenwerk in de loop van de geschiedenis. We brengen de leerlingen rechtstreeks in contact met een originele tekst van de Italiaans-Franse wiskundige Joseph-Louis Lagrange: "Additions au Mémoire sur la résolution des équations numériques". Door de confrontatie met deze historische tekst leren de leerlingen technieken die in de traditionele curricula zelden

[ Lees meer ]

Heron herbekeken

Na het lezen van het leuke artikel van Koen De Naeghel over de formule van Heron, in Uitwiskeling 34/1, vielen er wat mij betreft een aantal puzzelstukken op hun plaats. Hier vind je het resultaat. In bijna elk handboek wiskunde van het vijfde jaar staat de volgende oefening. Bewijs dat de volgende gelijkheid geldt in

[ Lees meer ]

Wakker geschud door de l’Hospital

Rekenregels vervallen soms na een tijdje in automatismen. Dat heeft zijn voordelen; je ontlast er je (werk)geheugen mee en je moet niet meer over alles nadenken. Maar juist in dat laatste schuilt een gevaar. We vergeten dan wel eens de voorwaarden van de stelling (de zogenaamde “kleine lettertjes”) na te gaan. En dan kan het

[ Lees meer ]