Deelvraagjes

Over invulboeken waar woordjes ingevuld moeten worden, is de laatste tijd iedereen het eens: dat is niet wat we willen. Dit legt teveel vast hoe het onderwerp aan bod moet komen. Hier en daar hebben in de handboeken de invulzinnen plaatsgemaakt voor deelvraagjes. Ook die leggen de werkwijze vast. Vaak heb ik zin om de

[ Lees meer ]

40 jaar Uitwiskeling, een terugblik (2)

Vanaf jaargang 11 verscheen Uitwiskeling op een groter formaat. Het pocketformaat werd ingeruild voor een bijna-A4-formaat. In het tweede decennium verscheen op de voorkaft jaarlijks een ander bewijs zonder woorden van de stelling van Pythagoras.   Typisch voor dit decennium waren de publicaties in verband met de nieuwe technologische mogelijkheden in de wiskundeles. Ze getuigden

[ Lees meer ]

Kardinaliteiten en continuumhypothese

Oneindige verzamelingen kunnen verschillende maten hebben. We noemen ze kardinaliteiten. Aftelbare verzamelingen De oneindige verzameling met de kleinste kardinaliteit is die van de natuurlijke getallen. Verzamelingen van deze omvang noemen we aftelbare verzamelingen. Oneindige verzamelingen zijn aftelbaar als alle elementen gelabeld kunnen worden met natuurlijke getallen (zo dat elk element een rangnummer heeft en twee

[ Lees meer ]

Jefferson versus D’Hondt

De loep van UW 40/1 stond in het teken van de verkiezingen. Meer bepaald werden er verschillende methoden besproken om een kiesuitslag om te zetten in zetels. Sommige methoden bevoordeelden grotere partijen, andere favoriseerden kleinere partijen. Twee berekeningswijzen die in België gebruikt worden, gaven ondanks een verschillende berekeningswijze hetzelfde resultaat: de methode Jefferson en de

[ Lees meer ]

Van basisonderwijs naar secundair onderwijs

Er is soms weinig contact tussen de onderwijzers die lesgeven in de lagere school en de wiskundeleerkrachten van het secundair onderwijs. We nemen de overgang tussen basis- en secundair onderwijs onder de loep voor een aantal onderwerpen: meetkunde, percenten, verhoudingstabellen en coördinaten. Telkens schetsen we hoe die aan bod komen in de basisschool en in het begin van het secundair en we doen voorstellen om de overgang te verbeteren.

[ Lees meer ]

How many collisions?

https://www.3blue1brown.com/lessons/clacks https://www.3blue1brown.com/lessons/clacks-solution https://www.youtube.com/watch?v=jsYwFizhncE https://www.youtube.com/watch?v=HEfHFsfGXjs Wat is het verband tussen het aantal botsingen tussen twee voorwerpen met verschillende massa’s en het getal \(\pi\)? Op https://www.3blue1brown.com/lessons/clacks van 3Blue1Brown verscheen hierover begin 2019 een mooie animatie. Kort nadien verscheen een filmpje met een verrassende verklaring voor dit verband. Beschrijving van het experiment Het experiment gaat als volgt: op

[ Lees meer ]

Lustrumlezing Wina, 6 mei 2024, Heverlee: Wat met wiskunde in het secundair?

  Nieuwe eindtermen en leerplannen, de PISA-resultaten, het lerarentekort voor wiskunde… Het wiskundeonderwijs in het middelbaar is de laatste jaren meermaals in de actualiteit verschenen, en het is duidelijk dat er veel gaande is. Op maandag 6 mei om 20:00 verwelkomt de Leuvense studentenkring Wina (Wiskunde-Informatica-Natuurkunde) u graag in Aula Rosalind Franklin te Heverlee voor hun

[ Lees meer ]

Rossman/Chance Applet Collection

Allan Rossman & Beth Chance California Polytechnic State University https://www.rossmanchance.com/applets Met de vernieuwde eindtermen is voor veel richtingen uit het middelbaar onderwijs het aandeel statistiek binnen het pakket wiskunde toegenomen. Het gebruik van online simulaties kan zeker helpen om deze leerstof inzichtelijk over te brengen. De professoren in de statistiek Allan Rossman en Beth Chance

[ Lees meer ]