Veeltermbenaderingen en machtreeksen

Veeltermfuncties worden vaak gebruikt om ‘moeilijkere’ functies te benaderen. Door ervoor te zorgen dat in een punt de opeenvolgende afgeleiden tot een bepaalde graad van de veeltermfunctie en de gegeven functie gelijk zijn, ontstaat een Taylorveelterm. Met GeoGebra kunnen leerlingen de grafiek van de functie vergelijken met die van zijn Taylorveeltermbenaderingen. We bewijzen een afschatting voor de ‘fout’ bij het vervangen van de functie door zo’n benadering. Een volgende stap is het werken met een ‘machtreeks’, een soort oneindige veelterm die in een bepaald gebied naar de functie kan

[ Lees meer ]

Wiskunde en gezondheid

We richten ons op toepassingen van wiskunde in de medische wereld. Voor de A- en B-stroom in de eerste graad werkten we activiteiten uit die kaderen in een themaweek rond gezonde voeding en rond genotsmiddelen. Verder presenteren we materiaal over farmaceutisch rekenen, voor leerlingen van het vijfde jaar tso met 2 uur wiskunde per week en bruikbaar bij het leerplanonderdeel mathematiseren. Voor richtingen uit de derde graad met minimaal 4 u wiskunde per week werkten we toepassingen over exponentiële functies en rijen uit in de context van de farmacokinetiek: hoe evolueert de concentratie

[ Lees meer ]

Een zeldzaam ruimtelichaam

Ruimtelichamen spotten De laatste jaren duiken er regelmatig designvoor­werpen op in het straatbeeld op waarvan de vorm geïnspireerd is op een gekend regelmatig of halfregelmatig veelvlak. Ook in parken, speel­goedwinkels, interieurboetieks, kunstgalerijen en openbare instellingen zijn wiskundige orna­men­ten in trek. Ik hou ervan ze te spotten. En meer nog, wanneer ik deze objecten ergens meen

[ Lees meer ]

Een vierkante cirkel

In februari en maart 2017, op het jaarlijkse Artefact-festival in Leuven, was er een kunstwerk dat wiskundig erg interessant is: Squaring the circle. De naam verwijst naar het onmogelijke probleem uit het Oude Griekenland: de construc­tie met passer en liniaal van een vierkant met dezelfde oppervlakte als een gegeven cirkel. Het kunstwerk zet inderdaad een

[ Lees meer ]

Fouten maken mag!

Fouten maken mag! Wat een prachtige zin. Op de Nederlandse Panama­­conferentie voor het reken- en wiskunde­onderwijs van de basisschool, was het thema dit jaar ‘Goed en fout in het rekenonderwijs’. Dat leverde mooie discussies op over hoe we met fouten omgaan... Alhoewel je dit zinnetje vaak hoort klinken, lijkt dat er niet voor te zorgen

[ Lees meer ]