De kettinglijn en gelijkvormige grafieken

In het zesde jaar (6 uur wiskunde) wou ik mijn leerlingen, als toepassing op exponentiële func­ties, kennis laten maken met de kettinglijn. Ons handboek (Deloddere e.a., 2014)  besteedt hier een paragraafje aan, maar ik startte los van het boek. Precies dankzij de start los van het boek, ontdekten wij een fout in het handboek en

[ Lees meer ]

Geheimschrift met blokjes

In de loep van UW32/4 werd het onderwerp visu­ele cryptografie bondig aangeraakt. Dat trok mijn aandacht. Dit onderwerp is verwant met twee andere onderwerpen, die ik regelmatig in het seminarie wiskunde ter sprake breng: geheim­schrift en moiré-effecten. Daarbij leek het me een unieke kans op een samenwerking met mijn collega informatica van het vijfde jaar.

[ Lees meer ]

Redactioneel – Een tekort aan wiskundigen

Een tijd geleden was ik op de conferentie ‘The beautiful impact of mathematics in society’ (BIMS). Daar werd onder andere gewezen op het schrij­nende tekort aan leraren wiskunde in de hogere jaren van het secundair onderwijs. Al ja­ren prijkt het beroep van wiskundige in de top tien van internationale rankings van topjobs. Veel van de

[ Lees meer ]

Wiskunde achter beeldverwerking

Bijna alle foto's en films worden tegenwoordig digitaal gemaakt en opgeslagen. We maken kennis met de wiskunde achter een digitale foto. Een digitale foto is een rooster met getallen. Wat is de samenhang met grijswaarden? Welke transformaties kunnen we uitvoeren om het contrast bij te regelen, een 'negatieve' foto te bekomen ...? Wat betekenen de histogrammen die op het schermpje van digitale fototoestellen verschijnen? We tellen ook beelden op en geven voorbeelden van visuele cryptografie: hoe kun je een geheime boodschap of beeld in een ander beeld verstoppen en het er weer uithalen? We

[ Lees meer ]