Leren modelleren

Modelleren is een belangrijk aspect van wiskunde. Met modelleren bedoelen we hier niet kartonnen modellen van veelvlakken knutselen, maar fenomenen uit de realiteit beschrijven met wiskundige objecten zoals functies of matrices. We beperken ons niet tot kant-en-klare wiskundige modellen, maar we betrekken de leerlingen ook bij het vereenvoudigen en vertalen naar een wiskundig model, bij het interpreteren van de resultaten en het kritisch evalueren van het model. Er is een stuk over eerstegraadsfuncties voor de tweede graad. Leerlingen van de derde graad modelleren schuimkragen, flessen en

[ Lees meer ]

Logica

Wiskundig denken is niet te herleiden tot het toepassen van formele logica. Toch kan een kennismaking met logica een steun zijn om bepaalde denkfouten binnen en buiten de wiskunde te begrijpen en te vermijden. Deze loep bestaat uit twee modules. De eerste legt de nadruk op logisch redeneren buiten de wiskunde en kan een keuzeonderwerp zijn in een richting met weinig uren wiskunde. De tweede module is een vervolg op de eerste en is bedoeld voor leerlingen van de derde graad die een zwaarder wiskundepakket kozen. In deze module worden begrippen uit de logica toegepast op wiskundige

[ Lees meer ]

Een CAS in de klas

De beschikbaarheid van computeralgebrasystemen (kortweg: CAS) is zeer groot geworden. Kunnen deze toestellen een meerwaarde vormen voor onze leerlingen bij het aanleren en toepassen van wiskunde? Aan de hand van enkele voorbeelden uit de klaspraktijk laten we zien dat het antwoord op deze vraag genuanceerd is.

[ Lees meer ]