Leren modelleren
Modelleren is een belangrijk aspect van wiskunde. Met modelleren bedoelen we hier niet kartonnen modellen van veelvlakken knutselen, maar fenomenen uit de realiteit beschrijven met wiskundige objecten zoals functies of matrices. We beperken ons niet tot kant-en-klare wiskundige modellen, maar we betrekken de leerlingen ook bij het vereenvoudigen en vertalen naar een wiskundig model, bij het interpreteren van de resultaten en het kritisch evalueren van het model. Er is een stuk over eerstegraadsfuncties voor de tweede graad. Leerlingen van de derde graad modelleren schuimkragen, flessen en
- Johan Deprez, Regi Op de Beeck en Luc Van den Broeck
- 0
- Onder de loep
- 0
- 1.3K
Rubiks-kubus
Redactioneelbijdrage: 'Rubiks-kubus' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 3. Geschreven door Els Van Emelen.
- Els Van Emelen
- 0
- Redactioneel
- 0
- 873
Logica
Wiskundig denken is niet te herleiden tot het toepassen van formele logica. Toch kan een kennismaking met logica een steun zijn om bepaalde denkfouten binnen en buiten de wiskunde te begrijpen en te vermijden. Deze loep bestaat uit twee modules. De eerste legt de nadruk op logisch redeneren buiten de wiskunde en kan een keuzeonderwerp zijn in een richting met weinig uren wiskunde. De tweede module is een vervolg op de eerste en is bedoeld voor leerlingen van de derde graad die een zwaarder wiskundepakket kozen. In deze module worden begrippen uit de logica toegepast op wiskundige
- Michel Roelens en Pedro Tytgat
- 0
- Onder de loep
- 0
- 2.4K
Math Doodling vihart.com/doodling
Bibwijzerbijdrage: 'Math Doodling vihart.com/doodling' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 2. Geschreven door Vi Hart.
[ Lees meer ]Gekwantiseerde hoeken
Bibwijzerbijdrage: 'Gekwantiseerde hoeken' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 2. Geschreven door Frank Roos.
[ Lees meer ]Ontwikkelingen met kettingbreuken
Bibwijzerbijdrage: 'Ontwikkelingen met kettingbreuken' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 2. Geschreven door Martin Kindt en Piet Lemmens.
[ Lees meer ]De formule voor de sinus van een som, zonder gebruik te maken van de goniometrische cirkel
Spinnenwebartikel: 'De formule voor de sinus van een som, zonder gebruik te maken van de goniometrische cirkel' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 2. Geschreven door Anne Schatteman.
- Anne Schatteman
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 930
Een voetbal is tamelijk rond
Spinnenwebartikel: 'Een voetbal is tamelijk rond' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 1. Geschreven door Michel Roelens.
- Michel Roelens
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 838
Een CAS in de klas
De beschikbaarheid van computeralgebrasystemen (kortweg: CAS) is zeer groot geworden. Kunnen deze toestellen een meerwaarde vormen voor onze leerlingen bij het aanleren en toepassen van wiskunde? Aan de hand van enkele voorbeelden uit de klaspraktijk laten we zien dat het antwoord op deze vraag genuanceerd is.
- Hilde Eggermont en Pedro Tytgat
- 0
- Onder de loep
- 0
- 982
Een vierde verdeler…
Spinnenwebartikel: 'Een vierde verdeler...' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 1. Geschreven door Luc Van den Broeck.
- Luc Van den Broeck
- 0
- Spinnenweb
- 0
- 775