Een CAS in de klas

De beschikbaarheid van computeralgebrasystemen (kortweg: CAS) is zeer groot geworden. Kunnen deze toestellen een meerwaarde vormen voor onze leerlingen bij het aanleren en toepassen van wiskunde? Aan de hand van enkele voorbeelden uit de klaspraktijk laten we zien dat het antwoord op deze vraag genuanceerd is.

[ Lees meer ]

Remmen

Spinnenwebartikel: 'Remmen' uit Uitwiskeling jaargang 26, nummer 4. Geschreven door Sven Biliet en Johan Deprez.

[ Lees meer ]

Dynamische ruimtemeetkunde

Naast tastbare modellen kan ook dynamische ruimtemeetkunde op computer in lessen ruimtemeetkunde worden ingezet, om leerlingen te laten experimenteren en om resultaten te verifiëren. We laten zien hoe dit kan bij vlakke doorsneden van kubussen in het vierde jaar en bij de analytische ruimtemeetkunde in de derde graad. Soms is het maken van een dynamische ruimtefiguur een uitdaging op zich: hoe pak je het bv. aan om een voetbal te construeren? Ten slotte wordt een project over perspectieftekenen beschreven, met zowel een echte als een virtuele glasplaat.

[ Lees meer ]