Flatland
Bibwijzerbijdrage: 'Flatland' uit Uitwiskeling jaargang 25, nummer 1. Geschreven door Seth Caplan, Dano Johnson en Jeffrey Travis.
[ Lees meer ]Kleine opdrachten, grote vaardigheden: onderzoekscompetenties van 1 tot 6
Onderzoekscompetenties vind je expliciet terug in aso-leerplannen van de derde graad. Het hoeft geen apart hoofdstuk te zijn maar het kan in vrijwel alle wiskundelessen van het eerste tot het zesde jaar aan bod komen. De gewone leerstof ‘uit het handboek’ biedt veel kansen om leerlingen tot onderzoek te stimuleren. Je kunt ook kleine opdrachten geven die ze niet enkel oplossen, maar waarbij ze vooraf ‘echte’ gegevens opzoeken of hun oplossing nadien schriftelijk of mondeling presenteren. Ten slotte wordt het verhaal verteld van een school die de wiskunde-B-dag en de voorbereiding ervan
- Regi Op de Beeck, Luc Van den Broeck en Els Van Emelen
- 0
Onder de loep
- 0
- 1.3K
Dimensions
Bibwijzerbijdrage: 'Dimensions' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Pedro Tytgat.
[ Lees meer ]Loxodromie et projection de Mercator
Bibwijzerbijdrage: 'Loxodromie et projection de Mercator' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Raymond D'Hollander.
[ Lees meer ]Concreet of abstract?
Nieuwsbericht: 'Concreet of abstract?' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Johan Deprez.
- Johan Deprez
- 0
Actualiteit
- 0
- 778
De oplossing van het Isis-probleem
Spinnenwebartikel: 'De oplossing van het Isis-probleem' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Brian Greer.
- Brian Greer
- 0
Spinnenweb
- 0
- 1.2K
Kransen van regelmatige veelhoeken
Spinnenwebartikel: 'Kransen van regelmatige veelhoeken' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Jef De Langhe.
- Jef De Langhe
- 0
Spinnenweb
- 0
- 885
Over de wiskunde die Google groot maakte
Spinnenwebartikel: 'Over de wiskunde die Google groot maakte' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 4. Geschreven door Jan Brandts.
- Jan Brandts
- 0
Spinnenweb
- 0
- 780
Naar de abstracte algebra?
Voor de meerderheid van de leerlingen is de hedendaagse aanpak (van concreet naar abstract, minder geformaliseerd, gebruik van ICT, ...) zinvoller en toegankelijker dan de wiskundelessen van enkele decennia geleden. Maar een beperkte groep sterke leerlingen weet een stuk deductief opgebouwde leerstof op een relatief hoog abstractieniveau best te appreciëren. Hoe kunnen we deze leerlingen in de derde graad in contact brengen met een aantal typisch wiskundige aspecten: deductieve opbouw, abstractie, doorgedreven gebruik van symbolische notatie, algebraïsche structuren?
- Johan Deprez, Stijn Symens en Pedro Tytgat
- 0
Onder de loep
- 0
- 1K
Een vakoverschrijdend project over kernenergie
Spinnenwebartikel: 'Een vakoverschrijdend project over kernenergie' uit Uitwiskeling jaargang 24, nummer 3. Geschreven door Sabine Van Keer.
- Sabine Van Keer
- 0
Spinnenweb
- 0
- 748