Oproep voor de volgende Uitwiskeling-loep: Nemen jullie afscheid van het grafisch rekentoestel?

In verschillende scholen kopen leerlingen geen grafische rekenmachine meer omdat ze een laptop hebben. Door de digisprong zal dit alleen nog uitbreiden. Wij plannen een loep te schrijven over de ‘grexit’ of de exit van de grafische zakrekenmachine en vragen jullie hulp. Welke praktische problemen ondervinden jullie? Welke programma’s, app’s gebruiken jullie? Op welke manier

[ Lees meer ]

Ann Dooms. Wiskunde, Een wandeling in de wondere wereld van de mathematica

Wiskunde, een wandeling in de wondere wereld van de mathematica Ann Dooms Borgerhoff & Lamberigts, 2021, ISBN 9789463935975 Ann Dooms is professor wiskunde en Data Science aan de VUB en gespecialiseerd in wiskunde voor digitale toepassingen. Ze probeert op verschillende fronten wiskunde populair en hip te maken en zo veel mogelijk mensen te overtuigen van

[ Lees meer ]

Pick’s theorem – The wrong, amazing proof

De stelling van Pick Spacematt is de naam van een zeer recent Youtubekanaal dat momenteel nog maar twee filmpjes bevat. Eentje ervan trok mijn aandacht door de ondertitel: een fout maar amusant bewijs. In dit filmpje geeft Spacematt een fout bewijs van de stelling van Pick. Het is ronduit veel overtuigender dan de meeste echte

[ Lees meer ]

Min maal min is plus, CREM

Moins par moins donne plus. CREM Losanges 54 (2021), 24-33 'Min maal min geeft plus' is telegramstijl voor de regel voor het vermenigvuldigen van twee getallen die zowel positief als negatief kunnen zijn. Om de volledige regel te formuleren, moet je het niet enkel over het (toestands)teken hebben maar ook over de absolute waarde.

titel

Spreidingsdiagrammen en trendlijnen in de 2e graad

Een nieuwe eindterm voor de tweede graad doorstroomfinaliteit gaat over het grafisch voorstellen van bivariate statistische gegevens onder de vorm van een spreidingsdiagram en het beschrijven van het verband tussen de twee variabelen met behulp van een trendlijn. In deze loep laten we zien hoe je deze leerinhouden in de klas kunt behandelen. Het is een onderwerp dat op de grens zit tussen statistiek en functieleer en het vormt een uitstekende gelegenheid om in te gaan op het gebruik van functies als wiskundig model voor fenomenen uit de realiteit. We leggen expliciet de band met het gebruik van spreidingsdiagrammen en trendlijnen in wetenschapsvakken en in de media. We gaan ook in op de vaak voorkomende misvatting dat samenhang tussen twee variabelen automatisch een oorzakelijk verband met zich mee zou brengen.

[ Lees meer ]

Goochelen en wiskunde: een kaart voorspellen

In mijn vrije tijd speel ik toneel en om eerlijk te zijn doe ik dat eigenlijk ook wel een beetje als ik voor de klas sta. Eén van de leden van Pinokkelijn, ons amateurtoneelgezelschap, is Herman, een semiprofessionele goochelaar. Aan de toog na een repetitie verrast Herman ons meer dan eens met een goocheltruc. Hij

[ Lees meer ]

Stelsels in de lagere school?

De coronapandemie heeft ons naar allerlei prachtige plekjes in België gevoerd. Zo bezochten Pat, mijn man, en ik de streek rond Chimay. Ik kan jullie de regio ten zeerste aanbevelen. Op de terugweg naar huis haalde Pat een verfrommeld papiertje uit zijn broekzak en schoof het onder mijn neus: 'Een wiskundig probleempje, los jij dat

[ Lees meer ]

Waarom neem je best een gradenboog mee op een strandwandeling?

Wandelaar redt drenkeling Een van de klassieke oefeningen op extremumproblemen komt neer op: Een wandelaar (\(W\)) langs de kustlijn ziet 100 m verderop en 50 m van de kustlijn een drenkeling (\(D\)). Hij kan langs de kustlijn naar de drenkeling lopen tegen een snelheid van 4 m/s en hij kan zwemmen aan een snelheid van

[ Lees meer ]

De Suite app – GeoGebra heruitgevonden

Een revelatie met vele nakomelingen In 2001 verscheen een twee-in-één wiskundeprogramma waarmee je aan meetkunde kunt doen én ook kunt rekenen: Geo(metry Al)Gebra. Daar bleef het niet bij. Ontwikkelaars werkten verder, creëerden versie na versie met nieuwe mogelijkheden en de leerkrachten volgden: GeoGebra 2, 3, 4, 5… Bij de volgende versie knapte een deel van

[ Lees meer ]

Parameterkrommen, draaiende wijzers en complexe getallen

Als toepassing op de kettingregel maak ik in het zesde jaar elk jaar oefeningen op raaklijnen aan parameterkrommen. Mijn lessen zijn niet helemaal in detail voorbereid. Ik hou van het onverwachte van het moment. Bij het eerste voorbeeld van een raaklijn aan een parameterkromme, schud ik iets eenvoudigs uit de mouw en laat ik de

[ Lees meer ]