Toegankelijkheid van didactische en wetenschappelijke literatuur
- 0
- 0
- 556
In mijn laatste jaar aan de universiteit kwam er naast de verplichte cursussen, stilaan meer tijd voor mijn eigen wetenschappelijke interesse. Ik hield er van om op vrije momenten in de wiskundebib op de campus te snuisteren, de wiskundefilmpjes van de ‘open university’ te bekijken – van YouTube was er nog lang geen sprake –
Inspiratie
- 0
- 0
- 637
Helemaal in het hart van Brussel vind je het Paleis van Schone Kunsten ofwel ‘De Bozar’. Alhoewel slechts een handvol mensen – wellicht lezers van dit tijdschrift – wiskunde met kunst identificeert, kon je er deze zomer de tentoonstelling Order of operations bewonderen. Een tentoonstelling over wiskunde die perfect in De Bozar paste. Ze onderzocht
Dirk De Bock & Geert Vanpaemel. Rods, Sets and Arrows. The Rise and Fall of Modern Mathematics in Belgium.
- 0
- 12
- 1.9K
Springer, 2019, ISBN 978-3-030-20598-0 De moderne wiskunde: ik had er al veel over gehoord en gelezen, maar als telg geboren in het begin van de jaren negentig, was de periode al zo goed als voorbij toen ik zelf aanschoof op de lagere schoolbanken. Ik herinner me wel een onderwijzer die het vlak steevast noteerde als
David M. Bressoud, Calculus reordered. A history of the big ideas
- 0
- 0
- 632
David M. Bressoud, Princeton University Press, Princeton and Oxford 2019, 221 pp. Waarom kocht ik dit boek? Twaalf jaar geleden (Eggermont & Roelens, 2009) schreven wij een uitgebreide loep over de definities in de analyse, waar wij nog steeds helemaal achter staan. We stelden voor om in een eerste fase (die bijna de hele cursus
B. Orlin, Wiskunde is overal
- 0
- 0
- 547
Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2019, ISBN 987 94 014 5929 7 Heb je al eens geprobeerd om aan een niet-wiskundige uit te leggen waarom wiskunde zo boeiend is? Ik wel. Alleen… als ik vol enthousiasme begin te vertellen, verlies ik me na twee zinnen in ingewikkelde omschrijvingen. En als ik die met concrete voorbeelden wil verhelderen,
Lord N., On an alternative formula for the area of a spherical cap
- 0
- 0
- 579
Mathematical Gazette, vol. 103, issue 554, jun 2018, pp. 314-316 Ziehier een raadsel waar sommige lezers misschien vertrouwd mee zijn. Indien je met een passer met een vaste opening een cirkel tekent op een bol en op een vlak, welke oppervlakte is dan groter: die van de bijbehorende bolkap of die van een vlakke cirkel?
Rekenen met chauffeurs
- 0
- 0
- 672
Ik las het redactioneel van Uitwiskeling 37/3 en vooral de paragraaf over IKEA-wiskunde met bijzondere belangstelling. Kiem (https://www.kiemvzw.be) is een organisatie die in samenwerking met de VDAB kandidaatchauffeurs begeleidt bij de voorbereiding van hun rijexamen of toelatingsproef voor taxi-, bus- of vrachtwagenbestuurder. Het doelpubliek is zeer verscheiden. De leeftijd gaat van 21 jaar tot achteraan
Logische poorten in de huiskamer en onder de motorkap
- 0
- 0
- 666
In de loep van Uitwiskeling 37/3 over Logica in de tweede graad werden er praktische voorbeelden gegeven van elementaire logische poorten. De AND-poort illustreerden we met de haagschaar, die alleen werkt als er twee schakelaars tegelijkertijd worden ingedrukt, eentje met de linkerhand en eentje met de rechterhand. Zowel de linker- als de rechterhand gebruiken, is
Stelsels probleemoplossend introduceren
- 0
- 2
- 1.5K
Wanneer ik in het vijfde jaar van het secundair onderwijs stelsels van eerstegraadsvergelijkingen introduceerde tijdens de lessenreeks over matrices, begon ik vroeger steevast met een vraagstukje dat te herleiden was tot een \(2\times 2\)-stelsel. Na het omzetten van het vraagstuk in een stelsel, was het aan de leerlingen om de combinatiemethode uit het vierde jaar
Lineair programmeren
- 0
- 2
- 2.3K
Optimalisatieproblemen oplossen met behulp van lineaire programmering, is een nieuwe eindterm. Het is een onderdeel van operationeel onderzoek, typische wiskunde van de handelsingenieur. Een interessant aspect van lineaire programmering is de combinatie van het visuele (het werken op de grafiek) en het algebraïsche. Wat je doet met de ongelijkheden en de winst- of kostenfunctie, of wat je in de matrices doet bij de simplexmethode, kun je grafisch interpreteren en de inspiratie voor wat je algebraïsch doet komt van het grafische. Dat over en weer gaan leidt tot inzicht. Bovendien geeft het een inkijk in enkele echte toepassingen van ongelijkheden. Deze combinatie van het visuele en het algebraïsche vormt de rode draad doorheen deze loep. Bij het grafisch oplossen voorzien we enkele uitbreidingsoefeningen, waarin gebruik gemaakt wordt van parameters.