Spiraalaanpak: niet meer voor kansen?
- 0
- 0
- 735
Wanneer nieuwe onderwerpen hun intrede doen in leerplannen, is het normaal dat er ook zaken verdwijnen. Wat mij opvalt, is dat onder meer voor het begrip kans een spiraalaanpak nu plaats maakt voor een eenmalige behandeling. Bij een spiraalaanpak komt een zelfde onderwerp verschillende keren aan bod, telkens op een wat hoger (abstracter) niveau. Denk
Vectoren, coördinaten en parameterkrommen.Van een illusie tot de spirograaf.
- 0
- 0
- 807
De ``Crazy circle illusion'' Ongeveer tien jaar geleden lanceerde het YouTube-kanaal met de naam brussup een video getiteld ``Crazy Circle Illusion!''. In deze video zag je een rode cirkel, zoals hier rechtsboven, waarin een kleinere cirkel van witte punten rolt. Op het eerste zicht lijkt hier weinig aan de hand. Daarna wordt echter getoond dat
Decimale notatie van breuken
- 0
- 0
- 876
Elke breuk kan geschreven worden als een verhouding van twee gehele getallen die onderling ondeelbaar zijn. We noemen deze notatie van de breuk onvereenvoudigbaar. De noemer kan altijd als een positief geheel getal genoteerd worden. Als de noemer van een onvereenvoudigbare breuk een deler is van een macht van 10, dan kunnen we de teller
Summer of Math Exposition. 3Blue1Brown
- 0
- 0
- 676
Over het YouTube-kanaal van Grant Sanderson, aka 3Blue1Brown, schreven we al eerder in Uitwiskeling. Met deze bibwijzer willen we nog iets anders onder ogen brengen: de ``Summer of Math Exposition'', afgekort tot SoME. In deze wedstrijd wordt iedereen op het internet uitgedaagd om een educatieve video op te nemen rond een wiskundeonderwerp. De keuze van
Pareltjes uit de vakantiecursus wiskunde, 6 en 7 september 2024, Antwerpen
- 0
- 0
- 591
1. Het fenomeen `vakantiecursus' Al sinds 1946 organiseert Platform Wiskunde Nederland aan het einde van de zomervakantie een vakantiecursus voor leraren wiskunde. Zo ook komende zomervakantie. Traditioneel werd de cursus in Amsterdam en een week eerder of later ook in Eindhoven gegeven. Sinds vorig jaar wordt de cursus echter gegeven in Amsterdam en Antwerpen, dit
Gewone worpen met ongewone dobbelstenen. Kansrekenen algebraïsch bekeken.
- 0
- 0
- 901
Er komt sleet op mijn lessen kansrekenen. Hoewel het voor mijn leerlingen elk jaar weer nieuw is als ze de tentvormige kansverdeling van een worp met twee dobbelstenen opstellen, ben ik zelf niet meer verrast. En ik straal ook geen verbazing meer uit als ik opmerk dat de kans om een 7 als ogensom te
Focus op algebraïsche vaardigheden in de tweede graad
- 0
- 0
- 1.5K
Het rekenwerk is niet het hoofddoel van de wiskunde, maar leerlingen die onvoldoende vaardig zijn in algebraïsch rekenen, lopen vaak vast bij wat wel essentieel is. In deze loep schetsen we een leerlijn voor algebraïsche rekenvaardigheden. We focussen op het inoefenen van het ontbinden in factoren en het rekenen met rationale lettervormen. We overlopen ook verschillende websites die hierbij gebruikt kunnen worden.
40 jaar Uitwiskeling: medewerkers van toen en nu …
40 jaar Uitwiskeling. Een terugblik (3)
- 0
- 0
- 628
Van voor de eeuwwisseling ontstond er een tendens in ons wiskundeonderwijs waarbij de basisbegrippen ontmanteld werden van hun theoretische fundering. Vooral in de analyse was dit opvallend. Er was geen opbouw meer vanaf de metrische (en topologische) ruimten, die overging naar de definitie van continuïteit en die vanaf hier verder ging via het limietbegrip naar