Invalshoek en terugkaatsingshoek bij een vlakke spiegel: een extremumprobleem
- 0
- 0
- 3.4K
In dit artikel beschrijf ik een stuk uit een les die ik in het vijfde jaar geef bij de leerstof rond afgeleiden en extremumvraagstukken. De leerlingen hebben op dat moment al enkele simpele basisoefeningen gemaakt op extremumvraagstukken en de moeilijkere oefeningen kwamen nog niet aan bod. Het gaat om een typische toepassing uit optica: als
Begeleide onderzoeksopdracht over machten en veeltermen
- 0
- 0
- 2.4K
In de tweede graad ASO in het vrij onderwijs kennen de leerlingen de merkwaardige producten met tweedemachten. Maar ook de merkwaardige producten a^3+b^3=(a+b)(a^2-ab+b^2) en a^3-b^3=(a-b)(a^2+ab+b^2) zijn op het einde van het vierde jaar gekend. Ze behoren tot de basisleerstof van leerweg 5. Wat in de tweede graad niet meer tot de parate kennis en tot
Is de lat voldoende om erover te springen?
- 0
- 0
- 1.8K
Dit jaar zette mijn zoon de stap naar het hoger onderwijs. Dat was aanpassen, voor hem, maar ook voor mij. Daar waar ik vroeger van dichtbij kon volgen hoe alles liep, heb ik dat dit jaar moeten loslaten. Dat leverde interessante inzichten op. Zo kwam hij op een vrijdagavond vol frustratie en ergernis naar huis.
Het kunstgalerijprobleem
- 0
- 0
- 1.9K
In kunstgalerijen met dure kunstvoorwerpen is er permanente camerabewaking nodig. Hoeveel camera's zijn hier minstens voor nodig? Dit probleem, bekend als het kunstgalerijprobleem of het museumprobleem, werd in 1973 voor het eerst geformuleerd door Viktor Klee. Bewakingscamera's in een museum kunnen in elke richting kijken maar ze kunnen niet van positie veranderen. Om het museumprobleem
Redeneren en bewijzen in de eerste graad
- 0
- 0
- 5.7K
We zouden graag hebben dat leerlingen het woord 'bewijs' associëren met een kans om te redeneren, om te groeien in inzicht. Het leren verwoorden van (eigen) redeneringen en het inspelen op de nieuwsgierigheid naar het waarom, mogen volgens ons de meeste aandacht krijgen. Daarom is het belangrijk om niet alleen bewijzen als theorie aan te bieden, maar ook genoeg bewijsoefeningen. We geven voorbeelden uit de getallenleer, bewijzen met hoeken, met congruente driehoeken en over en met oppervlakte;
De historische bagage van de wiskundeleraar
- 0
- 0
- 1.5K
Wiskunde is niet alleen een vak dat meer dan ooit overal wordt toegepast; het is ook een vak met een lange geschiedenis. Een leraar die hier veel over weet, kan zijn lessen kruiden met historische anekdotes en vermelden waar de leerstof vandaan komt en wanneer ze ontwikkeld werd. Net zoals de leerlingen verschillende culturele achtergronden
Spurious correlations, Tyler Vigen
- 0
- 1
- 2.1K
http://www.tylervigen.com/spurious-correlations - http://tylervigen.com/old-version.html Nonsenscorrelaties Correlatie is niet hetzelfde als causaliteit. Een bepaalde mate van statistische samenhang tussen twee variabelen kan maar hoeft niet altijd te betekenen dat er een oorzakelijk verband is tussen die variabelen. Dit wordt duidelijk geïllustreerd met de zogenaamde nonsenscorrelaties. Wanneer je heel veel variabelen onderzoekt op hun samenhang, is het best mogelijk
Afleidbaarheid en rekenregels afgeleiden
- 1
- 0
- 2.3K
Je kunt niet zomaar een besluit formuleren over de (niet-)afleidbaarheid van een functie f enkel gebaseerd op de uitdrukking van f'.
Vergeten begrippen (4): Wijzer en mantisse
- 0
- 0
- 2.2K
Ik ben nog jong maar soms voelt dit anders aan. Vooral wanneer ik mijn leerlingen mijn afgeleefde logaritmetafels toon, het tabellenboekje waarin ik tot aan het einde van de zeventiger jaren logaritmen en goniometrische waarden opzocht tot op vijf cijfers na de komma. Ik, en wellicht ook mijn vader, gebruikte op school de tafels van
Op de schouders van reuzen, P. A. Kirschner, L. Claessens, S. Raaijmakers
- 0
- 0
- 1.5K
Drukkerij Ten Brink Uitgevers, Meppel, 2018, 162 pp, ISBN 9789077866504 Opmerking: je kan het boek gratis downloaden https://didactiefonline.nl/artikel/op-de-schouders-van-reuzen. In dit boek bespreken Kirschner en zijn medeauteurs 24 kernartikelen die een stempel drukten op het leren en onderwijzen van de laatste decennia. Het gaat over pioniers, onderwijsonderzoekers of ‘reuzen’, die als eerste het licht lieten schijnen