Het draaiend stokje
- 0
- 0
- 1.4K
Ben je het filmpje ‘Straight pole, curved hole’ ook tegengekomen? Een stokje draait rond een as en passeert bij elke omwenteling door een gleuf (figuur 1). Figuur 1 Beeld uit het filmpje Straight pole, curved hole In onze lessen ruimtemeetkunde van de derde graad lijkt het vaak alsof de ruimte enkel
Grammatica, ook in de wiskundeles relevant
- 0
- 0
- 1.3K
Vijf jaar geleden ging de ‘onder de loep’ over ‘wiskunde en taal’. We hadden het over taalsteun geven in de wiskundeles en genoeg aandacht besteden aan taal door rijke contexten aan te bieden en interactie uit te lokken. Het is belangrijk dat de leerlingen de taal van de wiskundeles en van de leraar goed begrijpen.
Wiskunde D op internet
- 0
- 1
- 1.5K
Wat is wiskunde D? In Nederland wordt het vak wiskunde gesplitst in verschillende ‘vakken’, elk met een eigen leerplan. Deze vakken worden wiskunde A, B, C en D genoemd. Afhankelijk van het domein van richtingen (profiel) waarin ze zitten, kunnen of moeten leerlingen kiezen voor één of meerdere van deze vakken. De overheid legt op
Le plaisir de chercher en mathématiques
- 0
- 0
- 1.3K
T. Gilbert et L. Ninove Le plaisir de chercher en mathématiques Groupe d’enseignement de mathématique (GEM), Presses universitaires de Louvain, 2017, ISBN 978-2-87558-599-8 Dit jaar bestaat onze Waalse zustervereniging, de Groupe d’enseignement de mathématique (GEM), 40 jaar. De vereniging werd op het einde van de jaren 70 opgericht door de betreurde Nicolas Rouche, hierbij ondersteund
Statistiek in tijden van fake news
- 0
- 0
- 1.5K
Dagelijks worden we in de media of in onze jobs geconfronteerd met statistische informatie binnen een brede waaier van domeinen: economie, onderwijs, sport, voeding, gezondheid, sociale wetenschappen, veiligheid, politiek… Heel wat van onze beslissingen, zowel op individueel als op maatschappelijk vlak, worden beïnvloed door cijfers. Bovendien is statistiek, wanneer ze goed wordt toegepast en gebruikt,
Statistiek buiten het boekje
- 0
- 2
- 3.4K
De verklarende statistiek gaat over steekproeven en wat je uit steekproefresultaten mag besluiten in verband met de populatie. In deze loep geven we twee aanvullingen ‘buiten het boekje’. De eerste aanvulling gaat in de breedte en is ook voor een breed leerlingenpubliek bedoeld. Op het einde van de lessen statistiek willen we even laten zien hoe ook andere statistischeproblemen op te lossen zijn, analoog maar met andere formules en andere steekproefverdelingen. De tweede aanvulling, voor leerlingen uit wiskundige richtingen, gaat in de diepte en laat iets meer zien van de wiskunde achter de statistiek. Wat zegt de beroemde ‘centrale limietstelling’, die verantwoordelijk is voor het grote belang van de normale verdeling, precies? Hoe kun je bepaalde formulesdie in de lessen statistiek aan bod komen, uit deze stelling afleiden?
De formule van Heron
- 0
- 1
- 11.2K
In dit artikel staat de formule van Heron centraal. Deze formule drukt de oppervlakte van een driehoek uit in functie van de lengten van de zijden. Naast het gebruikelijke schoolbewijs geven we drie alternatieve, minder bekende bewijzen. Daarbij gaan we een veralgemening tot de oppervlakte van een willekeurige (niet-gekruiste) vierhoek niet uit de weg. 1.
Levensechte wiskunde met interactieve, digitale werkbladen: griepepidemie als voorbeeld
- 0
- 0
- 1K
Spinnenwebartikel: 'Levensechte wiskunde met interactieve, digitale werkbladen: griepepidemie als voorbeeld' uit Uitwiskeling jaargang 33, nummer 4. Geschreven door Jan Baetens.
Rekenen op een bierviltje
- 0
- 0
- 1.5K
Bibwijzerbijdrage: 'Rekenen op een bierviltje' uit Uitwiskeling jaargang 33, nummer 4. Geschreven door L. Weinstein en J. Adam.
Blackpenredpen
- 0
- 0
- 1.3K
Bibwijzerbijdrage: 'Blackpenredpen' uit Uitwiskeling jaargang 33, nummer 4. Geschreven door Website.