De pracht van priemgetallen
- 0
- 0
- 843
Bibwijzerbijdrage: 'De pracht van priemgetallen' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 3. Geschreven door Paul Levrie en Rudi Penne.
Onderzoekscompetenties met Wiskunnend Wiske
- 0
- 0
- 899
Spinnenwebartikel: 'Onderzoekscompetenties met Wiskunnend Wiske' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 3. Geschreven door Annie Clarysse en Koen De Naeghel.
Ontmoeting met de moedervouw, een elegant origamiprobleem van Kazuo Haga
- 0
- 0
- 751
Spinnenwebartikel: 'Ontmoeting met de moedervouw, een elegant origamiprobleem van Kazuo Haga' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Laure Ninove.
Vragen stellen
- 0
- 0
- 836
Redactioneelbijdrage: 'Vragen stellen' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Gilberte Verbeeck.
Het chromatisch getal van het vlak
- 0
- 0
- 1K
Bibwijzerbijdrage: 'Het chromatisch getal van het vlak' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Alexander Soifer.
Een parabool als rekenmachine
- 0
- 0
- 780
Bibwijzerbijdrage: 'Een parabool als rekenmachine' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Jeanine Daems.
Handig schatten
- 0
- 0
- 751
Bibwijzerbijdrage: 'Handig schatten' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Marc Seijlhouwer.
Meetkundige plaatsen
- 0
- 0
- 1.5K
Meetkundige plaatsen vormen een belangrijk aspect van meetkunde, een bril waarmee je figuren leert zien als ‘plaatsen’ waar variabele punten op mogen bewegen. In de eerste graad kunnen middelloodlijnen, bissectrices en cirkels als meetkundige plaatsen bekeken worden en zijn er ook oefeningen mogelijk over transformaties waarbij meetkundige plaatsen een rol spelen. In de tweede graad kunnen bekende maar ook meer verrassende meetkundige plaatsen leerlingen motiveren voor de werkwijze van de analytische meetkunde. In de derde graad is er een keuzeonderwerp ‘analytische meetkunde’ in de sterke wiskunderichtingen, met onder andere de methode van de geassocieerde krommen. Dit onderwerp stimuleert volop het meetkundig en analytisch denken van de leerlingen, zeker wanneer analytische en synthetische methodes bij elkaar komen.
Tekenen op kegels
- 0
- 0
- 855
Spinnenwebartikel: 'Tekenen op kegels' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Aad Goddijn.
Wiskunde en informatica
- 0
- 0
- 1.1K
Deze loep gaat niet over het gebruik van ICT in wiskundelessen, maar over hoe wiskunde bijdraagt aan de wetenschappelijke discipline informatica. Deze wetenschap bestudeert bijvoorbeeld de architectuur van computers, algoritmen, netwerken, databanken, programmeertalen, artificiële intelligentie... We werken drie onderwerpen uit: de rol van wiskunde bij het bestuderen van algoritmen, het gebruik van (vooral veelterm)functies bij de beschrijving van de complexiteit van zoek‐ en sorteeralgoritmen, en foutenverbeterende codes. Met het uitgewerkte materiaal toon je leerlingen mooie toepassingen van wiskunde in een ander domein, maar gun je hen (en jezelf) ook een blik op wat informatica echt inhoudt.