Problem solving stategies for efficient and elegant solutions. Grades 6-12. A resource for the mathematics teacher.
- 0
- 0
- 775
Bibwijzerbijdrage: 'Problem solving stategies for efficient and elegant solutions. Grades 6-12. A resource for the mathematics teacher.' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 3. Geschreven door Alfred S. Posamentier.
Taal en realistische? Contexten
- 0
- 0
- 866
Redactioneelbijdrage: 'Taal en realistische? Contexten' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Michel Roelens.
Tandwielen en cirkelevolventen
- 0
- 0
- 1.4K
Spinnenwebartikel: 'Tandwielen en cirkelevolventen' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Ginette Cuisinier en Marie-France Guissard.
Een foto en een omhullende
- 0
- 0
- 785
Spinnenwebartikel: 'Een foto en een omhullende' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Michel Roelens.
Aanvullingen, opmerkingen en correcties
- 0
- 0
- 772
Spinnenwebartikel: 'Aanvullingen, opmerkingen en correcties' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Luc Van den Broeck.
Wiskunde en taal
- 0
- 0
- 929
Sommige leerlingen hebben het moeilijk met wiskunde omdat ze struikelen over taal. Dit is een probleem van anderstalige leerlingen maar het komt ook vaak voor bij leerlingen die Nederlands als moedertaal hebben. Hoe ga je er als wiskundeleerkracht mee om en wat ligt binnen je verantwoordelijkheid? Vanuit problemen in onze eigen klaspraktijk zochten we in de literatuur naar meer informatie. Een belangrijk inzicht dat we meekregen is dat je leerlingen niet minder maar juist meer met taal moet laten bezig zijn. Dit kan door rijke contexten aan te bieden, interactie uit te lokken en taalsteun te geven. We zochten uit wat dit kan betekenen voor je klaspraktijk en merkten dat kleine ingrepen al voor een positief effect kunnen zorgen.
De oerknal
- 0
- 0
- 762
Bibwijzerbijdrage: 'De oerknal' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Simon Singh.
De ster van de dag gaat op en onder
- 0
- 0
- 821
Bibwijzerbijdrage: 'De ster van de dag gaat op en onder' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Aad Goddijn.
Wiskunde, dat kun je begrijpen!
- 0
- 0
- 901
Bibwijzerbijdrage: 'Wiskunde, dat kun je begrijpen!' uit Uitwiskeling jaargang 29, nummer 2. Geschreven door Martin Kindt en Ed de Moor.
Algebra oefenen met inzicht
- 0
- 0
- 1.6K
De recente peiling wiskunde in de tweede graad aso toont minder goede resultaten voor algebra, vooral voor leerlingen die minder sterk zijn voor wiskunde. Problemen met algebra zijn niet nieuw en komen even goed elders in de wereld voor. Je kunt zeker niet alles oplossen met een betere didactiek, maar dat neemt niet weg dat er op dat vlak toch nog ruimte voor verbetering is. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we niet uitsluitend mogen inzetten op het gedachteloos inoefenen van basisvaardigheden. We moeten integendeel aansturen op een goede combinatie van rekenvaardigheid en algebraïsch inzicht. In het verleden maakten we een loep over het inzichtelijk aanbrengen van leerstof. Nu illustreren we met heel veel voorbeelden uit (vooral) de eerste en tweede graad hoe je de leerstof kunt inoefenen terwijl je tegelijk blijft werken aan het opbouwen van inzicht.