Weerspiegeld in een bol: reflecties rond een klasproject
- 0
- 0
- 701
Spinnenwebartikel: 'Weerspiegeld in een bol: reflecties rond een klasproject' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Luc Van den Broeck.
De bolanamorfose
- 0
- 0
- 708
Spinnenwebartikel: 'De bolanamorfose' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Luc Van den Broeck.
Recht doen aan evenredigheden
- 0
- 0
- 897
Het onderwerp ‘evenredigheid’ vormt een schakel tussen de verhoudingstabellen in de lagere school en de functies in de tweede en de derde graad. In het eerste jaar s.o. is er bij verschillende onderwerpen de gelegenheid om de kennis uit de lagere school levendig te houden. In het tweede jaar worden naast tabellen ook grafieken en formules gebruikt om evenredige en andere verbanden te beschrijven. In de tweede graad duiken evenredigheden regelmatig op in de meetkunde en wetenschappen. We benadrukken in deze loep dat evenredigheid een model is voor een welbepaald soort verband tussen variabele grootheden, naast andere soorten verbanden.
Sur le théorème de Mamikon
- 0
- 0
- 900
Bibwijzerbijdrage: 'Sur le théorème de Mamikon' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Jacques Bair en Valérie Henry.
Nieuwe getallenstelsels
- 0
- 0
- 827
Bibwijzerbijdrage: 'Nieuwe getallenstelsels' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Arno van der Essen.
‘Het verschil in wiskunde’, verslag en aanbevelingen na de peilingen wiskunde
- 0
- 0
- 936
Nieuwsbericht: ''Het verschil in wiskunde', verslag en aanbevelingen na de peilingen wiskunde' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Redactie.
Think inside the box
- 0
- 0
- 795
Spinnenwebartikel: 'Think inside the box' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Hanne Decoene, Tom Philippe, Anaïs Tallon en Amber Van Baelen.
Leren modelleren
- 0
- 0
- 1.3K
Modelleren is een belangrijk aspect van wiskunde. Met modelleren bedoelen we hier niet kartonnen modellen van veelvlakken knutselen, maar fenomenen uit de realiteit beschrijven met wiskundige objecten zoals functies of matrices. We beperken ons niet tot kant-en-klare wiskundige modellen, maar we betrekken de leerlingen ook bij het vereenvoudigen en vertalen naar een wiskundig model, bij het interpreteren van de resultaten en het kritisch evalueren van het model. Er is een stuk over eerstegraadsfuncties voor de tweede graad. Leerlingen van de derde graad modelleren schuimkragen, flessen en olifantenpopulaties.
En we hebben een winnaar
- 0
- 0
- 747
Spinnenwebartikel: 'En we hebben een winnaar' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 3. Geschreven door Bieke Nouws.
Viervlakken waarvan de hoogtelijnen door één punt gaan
- 0
- 0
- 728
Spinnenwebartikel: 'Viervlakken Truevan de hoogtelijnen door één punt gaan' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 3. Geschreven door Hilde Eggermont en Michel Roelens.