Negen fragmenten uit de geschiedenis van de wiskunde
- 0
- 0
- 1.6K
Deze loep bestaat uit negen historische fragmenten die bruikbaar zijn bij bepaalde leerstofonderdelen. We bespreken de priemgetallen en het getalbegrip bij de Oude Grieken, de invoering van de decimale getallen door Simon Stevin, de grafische voorstellingen van statistische data bij Florence Nightingale… Sommige fragmenten focussen op wiskundige begrippen en redeneringen uit het verleden en bevatten ook opdrachten voor leerlingen. In andere fragmenten lees je verhalen over de historische context of anekdotes over beroemde wiskundigen. Die kun je de avond voor de les lezen en dan vertellen aan je leerlingen.
Wiskundeplan. Een leerplan voor en door wiskundeleerkrachten.
- 0
- 0
- 2.3K
www.wiskundeplan.be Op dinsdag 22 mei 2023 verscheen in het nieuws dat enkele wiskundeleraren uitpakken met eigen leerplannen wiskunde. Dat leraren hun eigen leerplan schrijven, is uitzonderlijk. Meestal maken de koepels nieuwe leerplannen en gebruiken scholen die. Nu namen dus enkele leraren het heft in eigen handen. Ze schreven een leerplan voor vijf uur wiskunde in
Statistiek en de nieuwe eindtermen
- 0
- 0
- 837
De vernieuwing van de eindtermen had de afgelopen maanden veel voeten in de aarde. De eindtermen die we in Uitwiskeling 39/2 nog bespraken in functie van statistiek zijn nogmaals onder het mes gegaan. Op 29 maart werd een voorlopige versie van de minimumdoelen goedgekeurd. Daarbij werden de eindtermen van de basisvorming opgelijst onder 16 sleutelcompetenties.
Discrete and computational geometry
- 0
- 0
- 705
S. Devados & J. O'Rourke Princeton University Press, 2011, ISBN 978-0-691-14533-2 Een tijdje geleden vond ik dit boek in mijn boekenkast. Ik weet niet meer waar en wanneer ik het gekocht heb. Maar wellicht had ik me tot de aankoop laten verleiden door de prachtige hardback-uitgave op glanzend papier met indrukwekkend mooie computertekeningen. De typografische
Uitdagende opgaven in groep oplossen, een aanpak gebaseerd op het IMO-spel
- 0
- 0
- 688
Het is je waarschijnlijk als wiskundeleerkracht al vaker overkomen: je vindt of bedenkt een leuk vraagstuk, maar de oplossing blijkt te moeilijk te zijn voor een toetsvraag of klassieke oefening. Geïnspireerd door het zogenaamde 'IMO-spel' ben ik aan de slag gegaan met een werkvorm die me toch toelaat deze uitdagende opgaven te gebruiken in de
Vakantiecursus voor leraren wiskunde 2023
- 0
- 0
- 1.5K
Jaarlijks organiseert Platform Wiskunde Nederland een vakantiecursus voor leraren wiskunde. In 2023 gaat deze tweedaagse voor de eerste keer door in Antwerpen (Universiteit Antwerpen) op vrijdag 25 en zaterdag 26 augustus. Dezelfde nascholing vindt ook plaats in Amsterdam op vrijdag 1 en zaterdag 2 september (CWI). Het thema van dit jaar is Priemgetallen.Hoofddocent is Frits
Vacatures wiskunde bij de Examencommissie
- 0
- 0
- 444
Binnen de vakgroep wiskunde in de examencommissie zijn er 2 openstaande vacatures wiskunde. De vacatures vind je terug op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/werken-bij-de-examencommissie. De examencommissie organiseert examens voor een divers doelpubliek dat om heel uiteenlopende redenen via zelfstudie een getuigschrift of diploma secundair onderwijs wil behalen. Dit bieden ze: Je wordt gedetacheerd voor een schooljaar met mogelijkheid tot
Wiskundeplan: leraars pakken uit met eigen leerplan
- 1
- 0
- 1.8K
Een bericht van de makers De laatste dagen staat onderwijs in het centrum van de belangstelling, helaas niet op een positieve manier. De dalende onderwijskwaliteit komt met de regelmaat van de klok in het nieuws. Velen onder ons voelen het in de wiskundelessen: leerlingen kunnen steeds minder goed algebraïsch rekenen en ze missen vaak de
Statistiek in de derde graad humane wetenschappen
- 0
- 0
- 2.9K
In o.a. de studierichting humane wetenschap komt er meer aandacht voor statistiek. Dit moet deze leerlingen beter voorbereiden op vervolgstudies zoals psychologie, pedagogie of sociologie. We brengen het toetsen van hypothesen eerst informeel aan en pas daarna gaan we in op het kansmodel van de binomiale verdeling en de betrouwbaarheidsintervallen. De nadruk ligt eerder op interpretatie en inzicht dan op wiskundige formules. We eindigen met het verslag van een vakoverschrijdend project.
Totaalcijfers op de rapporten
- 0
- 0
- 909
Enkele jaren geleden besloot onze school de rapporten te herdenken in samenspraak met leerlingen, leerkrachten en ouders. Er kwam onder andere uit de bus dat er enkel nog percentages zouden vermeld worden. Dit zou de leesbaarheid van het rapport vergroten. Ook zouden we overstappen naar een aangroeirapport waarop niet alleen het percentage van de lopende