Earliest Known Uses of Some of the Words of Mathematics (http://members.aol.com/jeff570/mathword.html)
- 0
- 0
- 739
Bibwijzerbijdrage: 'Earliest Known Uses of Some of the Words of Mathematics (http://members.aol.com/jeff570/mathword.html)' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 4. Geschreven door Jeff Miller.
Passer en Liniaal (PeL)
- 0
- 0
- 693
Bibwijzerbijdrage: 'Passer en Liniaal (PeL)' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 3. Geschreven door Jan Van Hee.
Viewmaster en driedimensionaal zicht
- 0
- 0
- 803
Spinnenwebartikel: 'Viewmaster en driedimensionaal zicht' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 3. Geschreven door Michel Roelens.
Zwaartelijnen en zwaartepunt van een driehoek
- 0
- 0
- 601
Spinnenwebartikel: 'ZTruetelijnen en zTruetepunt van een driehoek' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 3. Geschreven door Jos Willems.
Discrete dynamische processen
- 0
- 0
- 1.2K
Voor de studierichtingen wiskunde-... in de derde graad ASO schrijven de eindtermen ook discrete wiskunde voor. Eén van de mogelijke invullingen hiervan is 'discrete dynamische systemen'. In deze loep tonen we hoe je die in de klas kunt behandelen. We vertrekken van recursievergelijkingen die fenomenen zoals groeiprocessen, opname van een medicijn, toren van Hanoi,... beschrijven. We leren recursievergelijkingen opstellen, grafisch voorstellen en oplossen. We maken kennis met spinnenweb-diagrammen. We laten ook het verband zien met differentiaal-vergelijkingen, overgangsmatrices en 'chaos'.
Historische werken (http://gallica.bnf.fr/)
- 0
- 0
- 736
Bibwijzerbijdrage: 'Historische werken (http://gallica.bnf.fr/)' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 2. Geschreven door Onbekend.
Randomized response
- 0
- 0
- 706
Bibwijzerbijdrage: 'Randomized response' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 2. Geschreven door Rob Bosch.
Wiskunde uit de speelgoedkast
- 0
- 0
- 867
Heel wat speelgoed kun je gebruiken om een stuk wiskunde mee aan te brengen of om je leerlingen mee aan het denken te zetten. Wij halen voor deze loep een constructiespel met tandwielen, 'Set' en 'boter, kaas en eieren' uit onze speelgoedkast. De tandwielen gebruiken we om onder meer het kleinste gemeenschappelijke veelvoud en het product van breuken toe te passen. Met 'Set' laten we leerlingen van de derde graad telproblemen oplossen. Met 'boter, kaas en eieren' illustreren we dat strategisch denken in een spel heel wat gemeen heeft met wiskundig denken.
Symmetrische figuren
- 0
- 0
- 646
Spinnenwebartikel: 'Symmetrische figuren' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 2. Geschreven door Michel Roelens.
Stelsels oplossen en bespreken met ICT
- 0
- 0
- 1.1K
Spinnenwebartikel: 'Stelsels oplossen en bespreken met ICT' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 2. Geschreven door Jan Peeters en Gilberte Verbeeck.