Grootschalig toetsen
- 0
- 0
- 1K
Begin juni volgde ik het Webinar over de resultaten van peilingsproeven voor wiskunde in het zesde leerjaar van het basisonderwijs. De resultaten waren niet goed. Maar dat was al langer zo. De vorige peiling (2016) was net zo goed zorgwekkend. Vanuit andere hoeken (PISA, Timms) krijgen we gelijkaardige geluiden te horen: het niveau voor wiskunde
Prijswinnaars bOOleO-spel
- 0
- 3
- 950
In het vorige nummer, UW38/2, werd er op het einde van het spinnenwebartikel ‘bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad‘ 5 kaartspelen verloot, gedrukt door Die Keure. We ontvingen maar liefst 52 inzendingen. Excel trok er 5 namen uit. De winnaars zijn: Johannes Scheurs (GO! Atheneum De Ring, Leuven) Lieven Depoortere (Sportschool
Imaginary
Een opgave boeiend maken
- 0
- 0
- 737
In het redactioneel van UW 38/2 merkte Els Vanlommel op dat je met kleine ingrepen je lessen beter en efficiënter kunt maken. Het ging over ingrepen van didactische aard, zoals het stellen van herhalingsvraagjes en oefeningen uitstellen tot later. Soms kun je ook met kleine inhoudelijke ingrepen een ‘gewone’ opgave boeiender maken. Een tijdje geleden
Een klein beetje grafentheorie, een sterk gevolg: het lemma van Sperner
- 0
- 0
- 2.4K
Het lemma van Sperner is een resultaat dat de kracht van de grafentheorie als didactisch onderwerp opnieuw laat zien: met minimale kennis van grafen leid je een bewijs af met een diep resultaat. Het lemma kan bewezen worden met sterkere leerlingen in de 2\(^\text{e}\) of 3\(^\text{e}\) graad, die niet terugdeinzen voor een streepje abstractie. Het
Bewijzen met de driehoeksongelijkheid
- 0
- 0
- 1.6K
De driehoeksongelijkheid is een heel eenvoudig principe. Er zijn twee redenen waarom ik deze ongelijkheid interessant vind. Er is geen specifieke voorkennis voor nodig en toch kun je hiermee oefenen in het ‘bewijzen’. Een beetje zoals bij de grafentheorie. Wanneer je andere soorten ‘afstanden’ (metrieken) wilt definiëren (bv. de taximetriek, zie Verhulst 2018), dan is
Klaar voor de GRexit
- 0
- 0
- 1.4K
Met de zogenaamde digisprong krijgen in meer en meer scholen de leerlingen een laptop. Hierdoor gaat de grafische rekenmachine vaak naar de uitgang: de GR-exit. In deze loep bekijken we welke moeilijkheden en mogelijkheden hierdoor ontstaan. Wat met toetsen en examens? GeoGebra zal meer gebruikt worden: we geven enkele voorbeelden uit de klas. Ook het programmeren in Python krijgt een plaatsje in de wiskundeles. We laten zien hoe je dit in de tweede graad kunt aanbrengen. We eindigen ten slotte met een theoretisch kader over het doel van informatietechnologie en computers in het onderwijs.
Pythagoreïsche rijtjes en taxicabgetallen
- 0
- 0
- 476
Pythagoreïsche rijtjes Martin Kindt, Euclides 96-3 pp 22-25 Van taxicab-getallen en algebraïsche raaklijnen Rogier Bos, Euclides 97-5, pp 34-36 In het Nederlandse wiskundetijdschrift Euclides wordt er ook vaak uitgewiskeld en verschijnen er artikels die geschreven zijn naar aanleiding van eerdere artikels. In deze bijdrage bespreken we een artikel van Martin Kindt waarin die een manier
Algoritmen
- 0
- 0
- 788
Algoritmen voor computers? Een algoritme, dat is toch iets om mee te programmeren? Een systematisch recept met variabelen en iteraties, dat je moet vertalen naar een programmeertaal en dan te eten geven aan een computer? Nu computers aan terrein winnen, tot zelfs in de boekentasjes van de leerlingen toe, is het dan niet logisch dat
Vakantiecursus voor leraren wiskunde 2022
- 0
- 0
- 567
De vakantiecursus voor leraren Wiskunde 2022 zal plaatsvinden in Amsterdam, op het CWI, op 26 en 27 augustus. In Eindhoven zal de cursus plaatsvinden op 2 en 3 september, in het gebouw van het Academisch Genootschap. Het thema is: “Willekeur en structuur in netwerken’’. Hoofddocente is Nelly Litvak (Universiteit Twente. Tevens zullen Clara Stegehuis (UT) en Pim