- Onder de loep
Van basisonderwijs naar secundair onderwijs
- Johan Deprez, Michèle Dexters, Els Van Emelen
- 2
- 0
From the Blog
Zaterdag 14 maart 2020: π- en Pien-dag
Programma 10 u: onthaal met koffie of thee 10u30 – 10u45 Inleiding 10u45 – 12u Prof. dr. Paul Levrie en prof. dr. Rudi Penne Armand Pien en Pi Het priemgetal 1013 is onlosmakelijk verbonden
[ Lees meer ]Gras of klaver? Voorbeeld van een probleemoplossende aanpak
Problemen kunnen oplossen is een belangrijke troef voor het verder leven, zowel maatschappelijk als beroepsmatig. Problemen oplossen is echter niet ‘gewoon een talent’. De ene leerling zal er wel
[ Lees meer ]Eerstegraadsfuncties
Eerstegraadsfuncties komen in vele gedaanten voor in het secundair onderwijs, soms open en bloot, zoals in de tweede graad, maar nu en dan ook op onverwachte plaatsen verspreid over alle jaren.
[ Lees meer ]Nieuw handelsreizigersprobleem? J. Klauwen, Pythagoras
Pythagoras, wiskundetijdschrift voor jongeren, 59/1, 6-8 Het tijdschrift Pythagoras is sterk in korte artikels die lange namijmeringen teweeg brengen. Zo ook deze bijdrage, die met twee bolletjes
[ Lees meer ]De zeven bruggen van Koningsbergen
In de achttiende eeuw had de Russische stad Koningsbergen (vanaf 1946 omgedoopt tot Kaliningrad) gelegen aan de monding van de Pregel, zeven bruggen zoals te zien is op figuur 1. Het klassieke
[ Lees meer ]Vergeten begrippen (5): Regel van Guldin
Enkele nummers geleden lieten we in een bibwijzerbijdrage zien hoe onze voorouders oppervlakten van grillige vlakdelen bepaalden zonder te steunen op integraalberekeningen. Ze maakten gebruik van
[ Lees meer ]Kantelen
Elk jaar geef ik aan de zesdejaars een extremumprobleem waarvan ze de uitwerking in de vorm van een verslag moeten geven. Deze opdracht is een onderdeel van het werken aan onderzoekscompetenties,
[ Lees meer ]Knikkers in de doos
Het probleem Ik leg dit probleem soms voor aan mijn studenten van wat vanaf dit jaar de Educatieve Bacheloropleiding Secundair onderwijs heet. Het is een probleem dat ik al heel lang ken, zo lang
[ Lees meer ]Ouderwets?
Ik zit in de lerarenkamer, pc op de schoot en vul mijn agenda bij. Terwijl ik ijverig typ, luister ik met een half oor naar twee collega’s die hun springuur nuttig gebruiken om te vakvergaderen.
[ Lees meer ]Multiverzamelingen
Het begrip verzameling speelde in de jaren ’70 een belangrijke rol in ons wiskundeonderwijs. Met de nieuwe eindtermen is het terug van weggeweest. Onze leerlingen kennen de begrippen
[ Lees meer ]