0

Determinanten

[pdfjs-viewer url="https%3A%2F%2Fwww.uitwiskeling.be%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2Floep-determinanten.pdf" viewer_width=100% viewer_height=1360px fullscreen=true download=true print=true]

[ Lees meer ]

40 jaar Uitwiskeling. Een terugblik (4)

In elk nummer van de veertigste jaargang van Uitwiskeling vissen we een artikel op uit een ver of recent vervlogen verleden. Ondertussen zijn we aan het vierde decennium van Uitwiskeling toegekomen. In dit decennium spendeerden we veel aandacht en tijd aan minder gekende toepassingen van de wiskunde. We schreven loeps over sorteeralgoritmen, over de wiskunde achter de beeldverwerking, over wiskunde en gezondheid, over tensegrities, over besmettingsziekten en onlangs nog over verkiezingen. Nochtans gingen we ook de abstractie niet uit de weg. We beseften dat beide nodig zijn: toepassingsgerichtheid voor alle leerlingen, abstractie voor leerlingen die later op dit elan verder…

[ Lees meer ]

Teaching math with examples

Michael Pershan John Catt Educational Ltd, 2021, ISBN 978 1 913622 48 Afgelopen zomer las ik in de schaduw van een Griekse pijnboom, naast het mooie (leestip!) `De man uit de toekomst', over het leven van John von Neumann, o.a. ook `Teaching math with examples'. Ik bespreek het kort in dit artikel. Het boekje is klein, leest vlot en je bent er snel door. Pershan’s centrale idee in dit boekje is krachtig: goed gekozen voorbeelden kunnen de sleutel zijn tot beter begrip en ze kunnen het denken van leerlingen sturen. Dat weten wiskundeleraren natuurlijk wel, we gebruiken allemaal voorbeelden in…

[ Lees meer ]

Start- en ijkingstoetsen: een hefboom tot een hoger studierendement

Hilde Chantrain 1. De context Leerkrachten en studiekeuzebegeleiders in het secundair onderwijs spelen een belangrijke rol in het studiekeuzeproces van scholieren. Leerkrachten zijn vaak een eerste aanspreekpunt voor leerlingen en vervullen een adviserende functie. Bij de overgang tussen het secundair en het hoger onderwijs kunnen leerlingen gebruik maken van verschillende instrumenten die hen ondersteunen in hun studiekeuze: vragenlijsten, ijkingstoetsen, starttoetsen, toelatingsexamens, oriënteringsproeven,..., een wirwar aan benamingen en tools waardoor leerlingen en leerkrachten soms de bomen door het bos niet meer zien. Onze jongeren verdienen een goede studiekeuzebegeleiding met wetenschappelijk gevalideerde, neutrale instrumenten. De start- en ijkingstoetsen zijn alvast tests die…

[ Lees meer ]

Neem met je leerlingen deel aan de Europese Statistiekolympiade 2024-2025

Kelly Sabbe, Valérie Silvestre, Wendy Schelfaut 1. De Europese Statistiekolympiade In het schooljaar 2024-2025 vindt de nieuwe editie van de Statistiekolympiade plaats. De Statistiek-olympiade bestaat uit een Belgische ronde en een Europese ronde. De Belgische editie wordt voor de 6de keer ingericht. Er zullen 21 landen mee strijden om zich tot Europese winnaar te mogen kronen, het grootste aantal sinds de start! De Belgische ronde wordt georganiseerd door Statbel, het Belgische statistiekbureau, L’institute Wallon de l’évaluation, de la prospective et de la Statistique (Iweps), het Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse (BISA) en Statistiek Vlaanderen in samenwerking met Onderwijs Vlaanderen,…

[ Lees meer ]

Schatters introduceren via een dobbelsteenexperiment

1. Introductie We leven tegenwoordig in een wereld waarin (big) data overal lijken te zijn. Toch beschikken we, statistisch gezien, zelden over alle informatie om de populatieparameters te kennen. Wanneer een poll bijvoorbeeld de verkiezingsuitslagen probeert te voorspellen, dan gebeurt dat op basis van slechts een gedeelte van de stemgerechtigden. We gebruiken met andere woorden een steekproefproportie [latex]\hat{p}[/latex] als (punt)schatter voor de onbekende populatieproportie [latex]p[/latex]. Om een idee te hebben hoe goed zulke schattingen zijn en om later betrouwbaarheidsintervallen te kunnen opstellen, is het nodig om de verdeling van zulke schatters te begrijpen. Onderstaand experiment gebruik ik al enkele jaren…

[ Lees meer ]

Labyrinten en doolhoven

Wim Kleijne Epsilon Uitgaven in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren Amsterdam, 2015, ISBN 978 90 5041 148 6 Uit de Zebra-reeks In de Nederlandse Zebra-reeks zijn er ondertussen al meer dan 70 boekjes verschenen, die leerlingen uit de laatste jaren van het middelbaar onderwijs kunnen aanzetten om zelf een interessant wiskundig onderzoek te

[ Lees meer ]

ChatGPT: een innovatieve hulp?

Ik ben een nieuw woord en afkorting rijker. Chatten met een robot, chatbot ‘check’. GPT is zo’n chatbot die gebruik maakt van Artificiële Intelligentie (AI). De Generative Pre-training Transformer (GPT) is een deep-learning model dat getraind is op basis van een zeer grote dataset van miljarden woorden uit allerlei uiteenlopende bronnen, dankjewel statistiek! GPT is

[ Lees meer ]