0

Een meetkundig weetje over gelijkzijdige driehoeken ingeschreven in een vierkant

De grootste gelijkzijdige driehoek, ingeschreven in een vierkant, bedekt dat vierkant voor iets minder dan [latex]50\%[/latex]. Het verschil tussen de oppervlakte van de grootste en de kleinste gelijkzijdige driehoek ingeschreven in een vierkant bedraagt ongeveer [latex]3\%[/latex] van de oppervlakte van het vierkant. Achter dit meetkundige weetje schuilt interessante wiskunde die verband houdt met goniometrie, functieleer,

[ Lees meer ]

Wiskundig programmeren in Python

Vlot kunnen programmeren wordt in verschillende studierichtingen een essentiële vaardigheid, niet alleen in de wiskundelessen maar ook in de lessen van informaticawetenschappen. De programmeertaal Python is hier uitermate geschikt voor. We starten in deze loep met eenvoudige programma’s over de convergentie van rijen, bouwen de moeilijkheidsgraad op met het benaderen van nulwaarden en we eindigen met projecten rond big data, waarvoor iets diepere kennis van Python nodig is.

[ Lees meer ]

Cosinusregel via determinanten

Inleiding Er bestaan veel bewijzen voor de cosinusregel. De meeste van die bewijzen starten met de constructie van een hoogtelijn in de driehoek en gebruiken vervolgens de stelling van Pythagoras in de bekomen rechthoekige driehoeken. Jaren geleden zag ik in het handboek Matrices en Stelsels van Delta een oefening die liet zien hoe de cosinusregel in een driehoek kan bekomen worden zonder de stelling van Pythagoras. De oefening maakte daarvoor gebruik van de regel van Cramer voor lineaire stelsels. Ik vond dit zo een mooie (en onverwachte) toepassing van die regel van Cramer dat dit een vaste vraag geworden is…

[ Lees meer ]

En nu is het aan onze lezers …

Hier schrijft de Uitwiskelingredactie normaal een gevatte mening over de staat van het wiskundeonderwijs, een reflectie op recent veranderde eindtermen en nog zo veel meer. Met andere woorden, deze ene pagina in het magazine vormt onze spreekbuis. Deze keer is het echter aan jou. Na 40 jaar Uitwiskeling willen we onze huidige lezers beter leren

[ Lees meer ]

Het jaartal 2025 ontleed

Rond de jaarwisseling zagen we op nieuwjaarskaartjes en op sociale media meermaals mooie eigenschappen van het jaartal 2025 opduiken: Deze laatste gelijkheid lijkt op een onwaarschijnlijke toevalligheid, maar dat is ze niet. Dat leert ons de onderstaande stelling, die de laatste jaren terug vaker in de schijnwerpers komt in het licht van bewijstechnieken. Je kunt

[ Lees meer ]

A 1.58-dimensional object

Numberphile Ben Sparks, één van de vaste waarden van het wiskundekanaal Numberphile op YouTube, maakte al tientallen video’s met zijn sparringpartner Brady, die zelf nooit in beeld komt maar buiten beeld de gepaste vragen stelt. Ben reageert altijd geamuseerd en vermakelijk op de interventies van Brady. De eerder nonchalante discussies tussen de twee collega’s maken

[ Lees meer ]

De kabouterformule

Logische raadsels over gekleurde mutsen Alex van den Brandhof Prometheus, Amsterdam, ISBN 9 789044 653793 Wellicht ben je al meer dan eens een probleem tegengekomen over gevangen kabouters met gekleurde mutsen. Zij zien hun eigen muts niet, maar door te redeneren op basis van de kleuren van de mutsen die ze wel zien, moeten ze

[ Lees meer ]

Veilig examineren met ICT

GeoGebra, “Excel”, Python, R, . . . Inleiding In 2022 verscheen in Uitwiskeling een loepartikel met als titel 'Klaar voor de GR-exit': over het verdwijnen van de grafische rekenmachine uit het onderwijs. In dat artikel kwamen verschillende onderwerpen aan bod over hoe je GeoGebra en Python kan inzetten in de wiskundeles. Een vraag die op veel scholen nog onbeantwoord is, is hoe je met die digitale tools op een veilige manier een examen afneemt ... Daarbij horen verschillende deelvragen. Kan je bestanden van GeoGebra op voorhand klaarzetten voor een toets? Kan je GeoGebra combineren met andere tools zoals Excel of…

[ Lees meer ]

Statbel Academy: voor meer statistische geletterdheid in het onderwijs

Statbel, het Belgische statistiekbureau, biedt met de Statbel Academy een veelzijdig, gratis leerplatform aan om zowel leerlingen als leerkrachten vertrouwd te maken met officiële statistieken. Statbel ondersteunt alle onderwijsniveaus met op maat gemaakte tools, educatieve initiatieven en participatieprojecten. Op het einde van dit artikel vind je een grafisch overzicht in Figuur 1. Hieronder lichten we de initiatieven uit met een samenvatting en website. Alle initiatieven zijn toegankelijk via statbelacademy.be. Statbel Junior Statbel Junior is gericht op leerlingen in het lager en secundair onderwijs en maakt gebruik van eenvoudige toevalsvariabelen zoals leeftijd en gemeente om statistieken toegankelijk te maken. Via toegankelijke…

[ Lees meer ]

Viering 50 jaar VVWL: een jubileum vol wiskunde

De Vlaamse Vereniging Wiskundeleraars (VVWL) bestaat 50 jaar, en dat willen we samen met jou vieren! Op zaterdag 26 april 2025 nodigt VVWL, in samenwerking met Platform Wiskunde Vlaanderen, je uit voor een feestelijke en verrijkende dag, gevuld met boeiende lezingen, interactieve workshops en natuurlijk een gezellig netwerkmoment. Laat je verrassen door nieuwe inzichten, ontdek

[ Lees meer ]