0

Oproep – Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren

OPROEP! Doe mee aan onderzoek rond wiskundig redeneren Hoe werk jij in de klas aan wiskundig redeneren? In het ‘LESSAM’ onderzoeksproject gaan we na of we via Lesson Study het wiskundig redeneren van leerlingen kunnen bevorderen. Lesson Study is een methode waarbij leraren in team aan de slag gaan als onderzoekers in de eigen klas.

[ Lees meer ]

Kleine aanpassingen, betere lessen

Toen ik in 1996 voor het eerst voor de klas stond, waren het tijdig voorbereid krijgen van mijn lessen en het bewaren van de rust in mijn klassen mijn voornaamste bekommernissen. Ik werkte hard en wilde er alles aan doen om een goede leraar te worden. Zo eentje als de inspirerende figuren die ik als

[ Lees meer ]

Instappen voor grafentheorie

1. Inleiding De nieuwe eindtermen voor de tweede graad gingen in op 1 september 2021. Daarin werd ook een deeltje grafentheorie opgenomen voor de doorstroomfinaliteit. Er werd wel gestipuleerd dat dit onderwerp gerealiseerd dient te worden met een context. In dit spinnenwebartikel bespreek ik daarom twee contexten om grafentheorie te behandelen, die ook werken voor leerlingen

[ Lees meer ]

Parameterkrommen

Een parameterkromme is meer dan een kromme: je krijgt ook informatie over waar je begint, hoe je de kromme doorloopt, hoe snel en waar je stopt. Hierbij interpreteren we de parameter als de tijd. Een zelfde kromme kan op verschillende manieren geparametriseerd worden. In deze loep bekijken de schuine worp, Lissajousfiguren en het ontwerpen van (paas)eieren. Enkele historische krommen zoals de cissoïde van Diocles en de cycloïde passeren de revue. We eindigen met een toepassing uit de wegenbouw: de clothoïde, waarbij de kromming geleidelijk aan verandert zodat je niet uit de bocht vliegt. De parametervergelijkingen van deze kromme bevatten integralen die je niet exact kunt berekenen. Om een clothoïde te benaderen en te tekenen maken we gebruik van een Pythonprogramma.

[ Lees meer ]

Mathigon, de wiskundige speeltuin

[caption id="attachment_39558" align="aligncenter" width="1199"] Figuur 1 Een interactieve tijdlijn van de wiskunde[/caption] Het is moeilijk om te beschrijven wat Mathigon juist is. De ontwikkelaars spreken van een wiskundige speeltuin, maar ook van het leerboek van de toekomst. Wanneer je hun missie leest, dan zie je termen als creativiteit, nieuwsgierigheid, verrassing en verbeelding. Verder ook actief leren, maatwerk en 'storytelling'.    De website is nog voornamelijk in het Engels, al zijn sommige termen in het Nederlands vertaald. (Er worden op de website vertalers gevraagd!) Vind je het vervelend dat Engels en Nederlands door elkaar worden gebruikt, bezoek dan mathigon.org voor de…

[ Lees meer ]

bOOleO, een spel rond logische poorten voor de tweede graad

De nieuwe eindterm rond propositielogica in de 2 graad bevat de koppeling met de logische poorten. In de loep Logica in de tweede graad (UW 37/3) deden we al uit de doeken hoe je die eindterm kleur kunt geven in je klaspraktijk. Na wat grasduinen in de literatuur, kwam ik het Amerikaanse kaartspel bOOleO tegen.

[ Lees meer ]

Wijze lessen. Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.

Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs, Paul A. Kirschner Ten Brink Uitgevers, 2019, ISBN 9789077866528 http://www.wijzelessen.nu De kernvraag van het boek: `Hoe maak je effectieve lessen?' Op de website die bij het boek hoort, lezen we verder ook: `Dit boek wil een kruispunt zijn tussen gedegen wetenschappelijk onderzoek en de klaspraktijk in Nederland en België.' De auteurs zijn onderwijsdeskundigen uit België en Nederland. In de inleiding van het boek worden heel kort de twee wetenschapsvelden beschreven die aan de basis liggen van de formulering van de bouwstenen uit de ondertitel: de cognitieve psychologie en de studies…

[ Lees meer ]

Kinetische energie. Houden we de formule intuïtief?

  Fysica is een rijke en vruchtbare voedingsbodem voor de wiskundelessen. Vorige week mocht ik getuige zijn van een les over de herkomst van de formule van de kinetische energie bij mijn collega, Jos. Hij gaf deze les in een zesde jaar, een mengeling van leerlingen met één en twee uur fysica. Zijn les gaf me inspiratie voor een spinnenwebartikel. Een intuïtieve kennismaking in een vierde jaar In een vierde jaar ASO kunnen de leerlingen de kinetische energie berekenen van een bewegend voorwerp. Dit is de energie die een lichaam of een voorwerp in zich heeft door te bewegen. Er…

[ Lees meer ]

Een proportionaalpasser uit een 3D-printer

De gulden snede spreekt nog altijd tot de verbeelding. Internet staat vol serieuze en lollige bijdragen. Er is zelfs een markt voor de golden ratio eyebrow rulers in prijsklassen tot boven de honderd euro. Dit is een soort schuifmaat of krompasser waarmee kan afgemeten worden waar de wenkbrauwen moeten  worden geëpileerd om  het schoonheidsideaal van de gulden snede te benaderen. Uitleg over de vormgeving van de gulden-snede-passer staat er zelden bij. Je moet maar geloven dat het toestel doet wat het belooft te doen. Een aantal aanbiedingen heb ik opgemeten. De meeste lijken goed. [caption id="attachment_39534" align="aligncenter" width="270"] Figuur 1…

[ Lees meer ]

VVWL organiseert π-dag 2022 op 16 maart 2022 in het Planetarium Brussel

De Vlaamse Vereniging WiskundeLeraars nodigt iedereen uit om samen π-dag 2022 te vieren in het Planetarium te Brussel. Het programma bestaat uit drie delen: de statutaire jaarvergadering van VVWL vzw, een lezing over π en het Piengetal samen met een voorstelling van het Platform Wiskunde Vlaanderen en een deel in de koepelzaal van het planetarium.

[ Lees meer ]