0

Parameterkrommen, draaiende wijzers en complexe getallen

Als toepassing op de kettingregel maak ik in het zesde jaar elk jaar oefeningen op raaklijnen aan parameterkrommen. Mijn lessen zijn niet helemaal in detail voorbereid. Ik hou van het onverwachte van het moment. Bij het eerste voorbeeld van een raaklijn aan een parameterkromme, schud ik iets eenvoudigs uit de mouw en laat ik de leerlingen met GeoGebra de grafiek tekenen van de parameterkromme. We zoeken het punt waarvoor de parameter [latex]t[/latex] bijvoorbeeld gelijk is aan [latex]\frac{\pi}{2}[/latex] en we berekenen samen de vergelijking van de raaklijn in dit punt. Tussendoor stel ik vragen als: 'Hoe zie je aan het voorschrift…

[ Lees meer ]

Toegankelijkheid van didactische en wetenschappelijke literatuur

In mijn laatste jaar aan de universiteit kwam er naast de verplichte cursussen, stilaan meer tijd voor mijn eigen wetenschappelijke interesse. Ik hield er van om op vrije momenten in de wiskundebib op de campus te snuisteren, de  wiskundefilmpjes van de ‘open university’ te  bekijken – van YouTube was er nog lang geen sprake –

[ Lees meer ]

Inspiratie

Helemaal in het hart van Brussel vind je het Paleis van Schone Kunsten ofwel ‘De Bozar’. Alhoewel slechts een handvol mensen – wellicht lezers van dit tijdschrift – wiskunde met kunst identificeert, kon je er deze zomer de tentoonstelling Order of operations bewonderen. Een tentoonstelling over wiskunde die perfect in De Bozar paste. Ze onderzocht

[ Lees meer ]

David M. Bressoud, Calculus reordered. A history of the big ideas

David M. Bressoud, Princeton University Press, Princeton and Oxford 2019, 221 pp. Waarom kocht ik dit boek? Twaalf jaar geleden (Eggermont & Roelens, 2009) schreven wij een uitgebreide loep over de definities in de analyse, waar wij nog steeds helemaal achter staan. We stelden voor om in een eerste fase (die bijna de hele cursus

[ Lees meer ]

B. Orlin, Wiskunde is overal

Uitgeverij Lannoo, Tielt, 2019, ISBN 987 94 014 5929 7 Heb je al eens geprobeerd om aan een niet-wiskundige uit te leggen waarom wiskunde zo boeiend is? Ik wel. Alleen… als ik vol enthousiasme begin te vertellen, verlies ik me na twee zinnen in ingewikkelde omschrijvingen. En als ik die met concrete voorbeelden wil verhelderen, raak ik van de regen in de drup. Want voor die voorbeelden heb ik wiskunde nodig. En daar wil mijn toehoorder zich gewoonlijk niet in verdiepen. Dat was mijn ervaring. Tot ik deze zomer het boek ‘Wiskunde is overal’ van Ben Orlin las. Het boek…

[ Lees meer ]

Lord N., On an alternative formula for the area of a spherical cap

Mathematical Gazette, vol. 103, issue 554, jun 2018, pp. 314-316 Ziehier een raadsel waar sommige lezers misschien vertrouwd mee zijn. Indien je met een passer met een vaste opening een cirkel tekent op een bol en op een vlak, welke oppervlakte is dan groter: die van de bijbehorende bolkap of die van een vlakke cirkel? Ik schrok van het antwoord dat ik in het bovenvermeld artikel las: ‘Beide oppervlakten zijn gelijk’. [caption id="attachment_35358" align="aligncenter" width="317"] Figuur 1 Een cirkel getekend op een bol[/caption] Geloof deze uitspraak absoluut niet zonder een verificatie, zelfs al is ze gepubliceerd in een tijdschrift met…

[ Lees meer ]

Rekenen met chauffeurs

Ik las het redactioneel van Uitwiskeling 37/3 en vooral de paragraaf over IKEA-wiskunde met bijzondere belangstelling. Kiem (https://www.kiemvzw.be) is een organisatie die in samenwerking met de VDAB kandidaatchauffeurs begeleidt bij de voorbereiding van hun rijexamen of toelatingsproef voor taxi-, bus- of vrachtwagenbestuurder. Het doelpubliek is zeer verscheiden. De leeftijd gaat van 21 jaar tot achteraan in de 50 jaar. De kandidaten komen uit heel de wereld maar voor allen is het beroep van (vrachtwagen)chauffeur aantrekkelijk niettegenstaande de moeilijke arbeidsomstandigheden. Het is een knelpuntberoep en de kans op stabiel werk is zeer groot. Voor de meesten is Nederlands geen moedertaal. Er zijn cursisten…

[ Lees meer ]

Logische poorten in de huiskamer en onder de motorkap

In de loep van Uitwiskeling 37/3 over Logica in de tweede graad werden er praktische voorbeelden gegeven van elementaire logische poorten. De AND-poort illustreerden we met de haagschaar, die alleen werkt als er twee schakelaars tegelijkertijd worden ingedrukt, eentje met de linkerhand en eentje met de rechterhand. Zowel de linker- als de rechterhand gebruiken, is een veiligheidsmanoeuvre om geen handen tussen de snoeitanden van de schaar te laten belanden. De OR-poort vonden we terug op de lijnbus. Om de bus te laten stoppen, moet minstens een van de stopknoppen van de bus ingedrukt worden. En de NOT-poort kwam voor bij…

[ Lees meer ]

Stelsels probleemoplossend introduceren

Wanneer ik in het vijfde jaar van het secundair onderwijs stelsels van eerstegraadsvergelijkingen introduceerde tijdens de lessenreeks over matrices, begon ik vroeger steevast met een vraagstukje dat te herleiden was tot een [latex]2\times 2[/latex]-stelsel. Na het omzetten van het vraagstuk in een stelsel, was het aan de leerlingen om de combinatiemethode uit het vierde jaar op te dissen om zo tot een oplossing te komen. Vervolgens liet ik hen zien dat je dat stelsel ook in matrixvorm kunt noteren en dat het van elkaar op- en aftellen van rijen uit de combinatiemethode, niet meer is dan het toepassen van enkele…

[ Lees meer ]