0

Op de schouders van reuzen, P. A. Kirschner, L. Claessens, S. Raaijmakers

Drukkerij Ten Brink Uitgevers, Meppel, 2018, 162 pp, ISBN 9789077866504 Opmerking: je kan het boek gratis downloaden https://didactiefonline.nl/artikel/op-de-schouders-van-reuzen. In dit boek bespreken Kirschner en zijn medeauteurs 24 kernartikelen die een stempel drukten op het leren en onderwijzen van de laatste decennia. Het gaat over pioniers, onderwijsonderzoekers of ‘reuzen’, die als eerste het licht lieten schijnen op zaken die het huidige onderwijs sterk beïnvloed hebben. Voor het materiaal putten ze voornamelijk uit de cognitieve psychologie. Het boekje is erg overzichtelijk opgebouwd. Elk hoofdstuk kent dezelfde structuur. Telkens legt Kirschner uit waarom het artikel zo baanbrekend is. Daarna worden het idee en…

[ Lees meer ]

Toeval is altijd logisch, Steven Tijms

Uitgeverij Vesuvius, Amsterdam, 2018, ISBN 9789086597802 Ik val meteen met de deur in huis: ik heb genoten van dit boek. Het leest heel vlot, is helder opgebouwd en onderhoudend. De ondertitel, `Een kennismaking met de wereld van toeval en kansen’, drukt goed uit wat het opzet is. Verwacht dus geen formules of wiskundige afleidingen, dit

[ Lees meer ]

Hoe dik mogen staarten zijn?

Ik heb altijd al een voorliefde gehad voor paradoxen in verband met oneindig: eindige sommen van een oneindig aantal positieve getallen, eindige oppervlakten van een oneindig lang oppervlak, eindige inhouden van lichamen met een oneindige oppervlakte ... Het inzicht in het begrip oneindig ontwikkelt zich door de leerjaren heen. In de tweede graad is het voor veel leerlingen nog verbazend dat het oneindig doorlopende getal 1,999... precies gelijk is aan 2. In de derde graad wordt er intens gefocust op limieten en daardoor groeit het aanvaardingsproces van eindige grootheden bij oneindig doorlopende processen. In het zesde jaar laat ik me…

[ Lees meer ]

Veelvouden van 3 graden

Wie goniometrie studeert, maakt al vlug kennis met de sinussen en cosinussen van de speciale hoeken van [latex]30^\circ, 15^\circ, 60^\circ \dots[/latex]. Deze goniometrische waarden worden beschreven door mooie wortelvormen: [latex]\sin 60^\circ= \frac{\sqrt{3}}{2}.[/latex] Het is bekend dat er exacte uitdrukkingen bestaan voor de sinussen en cosinussen van alle hoeken die een geheel veelvoud zijn van [latex]3^\circ[/latex]. Je ziet hiervan een overzicht in de onderstaande de tabel (Stranen). Inderdaad, al deze waarden kunnen met behulp van wortels uitgedrukt worden : [latex]\sqrt{2}, \sqrt{3}, \sqrt{5}, \sqrt{6}, \sqrt{2 \pm \sqrt{3}}, \sqrt{5 \pm \sqrt{5}}\,.[/latex] In deze tabel zijn alleen hoeken opgenomen tussen [latex]0^\circ[/latex] en [latex]45^\circ[/latex]. De…

[ Lees meer ]

Op weg naar een Platform Wiskunde Vlaanderen – Missieverklaring

De droom van het Platform Wiskunde Vlaanderen krijgt bijna vorm. Onderstaand de missieverklaring van de initiatiefnemers. Kunt u zich vinden in deze tekst, dan kunt u die ondertekenen door een mailtje te sturen naar verklaring@platformwiskunde.be met uw naam en affiliatie. Wij zorgen dat uw naam bij de ondertekenaars komt! namens de vrijwillige initiatiefnemers: Bart De Moor (KU

[ Lees meer ]

Uitkijken naar wiskunde in het hervormd secundair onderwijs

De nieuwe eindtermen wiskunde voor de eerste graad zijn ondertussen gekend. Het is op het moment van dit schrijven nog uitkijken naar de nieuwe leerplannen. En dat is spannend, want méér nog dan de eindtermen, bepalen de leerplannen hoe onze lessen er de volgende jaren concreet zullen uitzien. De invulling van die leerplannen is dus

[ Lees meer ]

Stappenplan: handig of toch niet?

Stappenplannen kunnen handig zijn. Ze bieden houvast bij het uitvoeren van procedures. Maar er zit ook een andere kant aan: een snelle en handige weg naar het antwoord leidt niet altijd tot het gewenste begrip. Inleiding In wiskundeboeken en instructiefilmpjes op internet kun je talloze stappenplannen vinden. In heldere, overzichtelijke stappen worden leerlingen geholpen hun

[ Lees meer ]

De overkapping van een busstation

Ons nieuw schoolgebouw (TISM, Bree) is sinds enkele jaren ingeplant in de scholencampus van de scholengemeenschap Bree, met centraal een nieuw busstation. Op dit busstation is een mooie, moderne overkapping gebouwd. De leerlingen van 6 Industriële Wetenschappen (8 u wiskunde per week) kijken vanuit hun klaslokaal op deze overkapping en tussen de lessen door kwam

[ Lees meer ]

Rik Verhulst, Wiskunde voor bollebozen

Gompel en Svacina, Oud-Turnhout, 2018, ISBN 9789463710657 De bollebozen uit de titel zijn leerlingen van de laatste jaren van de basisschool of de eerste (of tweede) graad van het secundair onderwijs. Er is weinig wiskundige voorkennis nodig en alles wordt geleidelijk opgebouwd en helder uitgelegd. Ik denk niet dat je hoogbegaafd moet zijn om tot

[ Lees meer ]

Guy Noël, Intérieur et aire d’un polygone

Losanges 40 (2018), 21-33 Als we spreken over de oppervlakte van een veelhoek, is het duidelijk wat we bedoelen: de oppervlakte van de binnenkant van deze veelhoek. Als de veelhoek ‘gekruist’ is, met andere woorden als de zijden van de veelhoek elkaar ook mogen snijden, is het dan nog zo eenvoudig om te bepalen wat de binnenkant is? Teken in GeoGebra een stervijfhoek [latex]ABCDE[/latex] (figuur 1) en wat merk je: enkel de driehoekige vlakdelen zijn gekleurd, de centrale vijfhoek niet. Hoort dit deel niet bij de binnenkant? Dit hangt af van hoe je de binnenkant definieert. [caption id="attachment_10672" align="aligncenter" width="410"] Figuur…

[ Lees meer ]