0

De kettinglijn en gelijkvormige grafieken

In het zesde jaar (6 uur wiskunde) wou ik mijn leerlingen, als toepassing op exponentiële func­ties, kennis laten maken met de kettinglijn. Ons handboek (Deloddere e.a., 2014)  besteedt hier een paragraafje aan, maar ik startte los van het boek. Precies dankzij de start los van het boek, ontdekten wij een fout in het handboek en daardoor zullen mijn leerlingen niet gauw verge­ten hoe het zit met gelijkvormige grafieken. Hieronder vertel ik in de paragrafen 1 en 2 wat in de les aan bod kwam. In paragraaf 3 ga ik in op de kettinglijn als oplossing van een differentiaal­vergelijking. Dit laatste…

[ Lees meer ]

Geheimschrift met blokjes

In de loep van UW32/4 werd het onderwerp visu­ele cryptografie bondig aangeraakt. Dat trok mijn aandacht. Dit onderwerp is verwant met twee andere onderwerpen, die ik regelmatig in het seminarie wiskunde ter sprake breng: geheim­schrift en moiré-effecten. Daarbij leek het me een unieke kans op een samenwerking met mijn collega informatica van het vijfde jaar. In het vijfde jaar kunnen de leerlingen meestal vlot met rekenbladen werken (zoals Excel) en zijn ze ook in staat om op eigen houtje nieuwe software­technieken op te zoeken voor fotobewerking (Picmonkey, Picasa, Photofiltre,...). In gedachte had ik al een opdracht klaar voor de openschooldag.…

[ Lees meer ]

Redactioneel – Een tekort aan wiskundigen

Een tijd geleden was ik op de conferentie ‘The beautiful impact of mathematics in society’ (BIMS). Daar werd onder andere gewezen op het schrij­nende tekort aan leraren wiskunde in de hogere jaren van het secundair onderwijs. Al ja­ren prijkt het beroep van wiskundige in de top tien van internationale rankings van topjobs. Veel van de andere topjobs in die lijsten zijn wis­kunde-gerelateerd. Toch zijn er te weinig stu­denten die kiezen voor een opleiding als wiskun­dige. En van de wiskundigen die afstuderen, vindt maar een heel klein deel de weg naar het onder­wijs. Een gevolg daarvan is dat wiskunde in het…

[ Lees meer ]

Alledaags rekenen

Bibwijzerbijdrage: 'Alledaags rekenen' uit Uitwiskeling jaargang 32, nummer 4. Geschreven door Marjolein Kool en Ed de Moor.

[ Lees meer ]

Is dit normaal

Spinnenwebartikel: 'Is dit normaal' uit Uitwiskeling jaargang 32, nummer 4. Geschreven door Luc Van den Broeck.

[ Lees meer ]

Wiskunde achter beeldverwerking

Bijna alle foto's en films worden tegenwoordig digitaal gemaakt en opgeslagen. We maken kennis met de wiskunde achter een digitale foto. Een digitale foto is een rooster met getallen. Wat is de samenhang met grijswaarden? Welke transformaties kunnen we uitvoeren om het contrast bij te regelen, een 'negatieve' foto te bekomen ...? Wat betekenen de histogrammen die op het schermpje van digitale fototoestellen verschijnen? We tellen ook beelden op en geven voorbeelden van visuele cryptografie: hoe kun je een geheime boodschap of beeld in een ander beeld verstoppen en het er weer uithalen? We gaan ook in op het comprimeren van beeldbestanden. Dit laatste onderwerp gaat wiskundig een stuk verder, daarom beperken we ons tot 'fractale compressie'.

[ Lees meer ]