0

Beschrijvende statistiek in de tweede graad

In het leerplan vinden we de doelstelling: “leerlingen moeten verschillende grafische voorstellingen van statistische gegevens gebruiken en interpreteren”. Hiervoor is het nodig dat leerlingen de technische aspecten van statistiek leren, zoals een gemiddelde bepalen, gegevens voorstellen, een standaardafwijking berekenen… In handboeken vind je veel en waardevol materiaal terug. In deze loep is het niet de bedoeling om dit materiaal verder uit te breiden. We leggen de klemtoon op de meer conceptuele aspecten zoals wat is de betekenis van het gemiddelde, wanneer is de mediaan meer aangewezen dan het gemiddelde of waarvoor kun je een spreidingsmaat als de standaardafwijking gebruiken. Daarnaast vonden we tijdens onze zoektocht op het internet verrassend materiaal om grote hoeveelheden data voor te stellen. In het laatste stukje laten we je daar even van proeven.

[ Lees meer ]

Tekenen op kegels

Spinnenwebartikel: 'Tekenen op kegels' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Aad Goddijn.

[ Lees meer ]

Vragen stellen

Redactioneelbijdrage: 'Vragen stellen' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Gilberte Verbeeck.

[ Lees meer ]

Handig schatten

Bibwijzerbijdrage: 'Handig schatten' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 2. Geschreven door Marc Seijlhouwer.

[ Lees meer ]

Meetkundige plaatsen

Meetkundige plaatsen vormen een belangrijk aspect van meetkunde, een bril waarmee je figuren leert zien als ‘plaatsen’ waar variabele punten op mogen bewegen. In de eerste graad kunnen middelloodlijnen, bissectrices en cirkels als meetkundige plaatsen bekeken worden en zijn er ook oefeningen mogelijk over transformaties waarbij meetkundige plaatsen een rol spelen. In de tweede graad kunnen bekende maar ook meer verrassende meetkundige plaatsen leerlingen motiveren voor de werkwijze van de analytische meetkunde. In de derde graad is er een keuzeonderwerp ‘analytische meetkunde’ in de sterke wiskunderichtingen, met onder andere de methode van de geassocieerde krommen. Dit onderwerp stimuleert volop het meetkundig en analytisch denken van de leerlingen, zeker wanneer analytische en synthetische methodes bij elkaar komen.

[ Lees meer ]

GNOMON-weblog

Bibwijzerbijdrage: 'GNOMON-weblog' uit Uitwiskeling jaargang 30, nummer 1. Geschreven door Luc Gheyssens.

[ Lees meer ]