0

Het koekjesprobleem

Spinnenwebartikel: 'Het koekjesprobleem' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Regi Op de Beeck.

[ Lees meer ]

Think inside the box

Spinnenwebartikel: 'Think inside the box' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Hanne Decoene, Tom Philippe, Anaïs Tallon en Amber Van Baelen.

[ Lees meer ]

De bolanamorfose

Spinnenwebartikel: 'De bolanamorfose' uit Uitwiskeling jaargang 27, nummer 4. Geschreven door Luc Van den Broeck.

[ Lees meer ]

Recht doen aan evenredigheden

Het onderwerp ‘evenredigheid’ vormt een schakel tussen de verhoudingstabellen in de lagere school en de functies in de tweede en de derde graad. In het eerste jaar s.o. is er bij verschillende onderwerpen de gelegenheid om de kennis uit de lagere school levendig te houden. In het tweede jaar worden naast tabellen ook grafieken en formules gebruikt om evenredige en andere verbanden te beschrijven. In de tweede graad duiken evenredigheden regelmatig op in de meetkunde en wetenschappen. We benadrukken in deze loep dat evenredigheid een model is voor een welbepaald soort verband tussen variabele grootheden, naast andere soorten verbanden.

[ Lees meer ]

Leren modelleren

Modelleren is een belangrijk aspect van wiskunde. Met modelleren bedoelen we hier niet kartonnen modellen van veelvlakken knutselen, maar fenomenen uit de realiteit beschrijven met wiskundige objecten zoals functies of matrices. We beperken ons niet tot kant-en-klare wiskundige modellen, maar we betrekken de leerlingen ook bij het vereenvoudigen en vertalen naar een wiskundig model, bij het interpreteren van de resultaten en het kritisch evalueren van het model. Er is een stuk over eerstegraadsfuncties voor de tweede graad. Leerlingen van de derde graad modelleren schuimkragen, flessen en olifantenpopulaties.

[ Lees meer ]