Spinnenwebartikel: 'Leren uit fouten: meerkeuzevragen met feedback bij de foutieve alternatieven' uit Uitwiskeling jaargang 21, nummer 1. Geschreven door Johan Deprez.
We benaderen dit onderwerp vanuit twee verschillende uitgangspunten. Enerzijds gebruiken we biologische contexten om wiskunde te doen. Concreet vind je in deze loep werkteksten i.v.m. schatten, lezen van grafieken, werken met formules en eerste- en tweedegraadsfuncties en ongelijkheden. Anderzijds wordt wiskunde ook gebruikt om moeilijkere biologische onderwerpen te beschrijven. We laten zien hoe telproblemen en kansrekening gebruikt worden in de genetica.
Bibwijzerbijdrage: 'Earliest Known Uses of Some of the Words of Mathematics (http://members.aol.com/jeff570/mathword.html)' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 4. Geschreven door Jeff Miller.
Er komt voor de leraar meer keuzevrijheid in de derde graad. Voor klassen met acht uur wiskunde blijft het huidige pakket 'analytische meetkunde' heel zinvol. Voor leerkrachten die echter meer tijd willen vrijmaken voor andere onderwerpen of die ook in klassen met zes uur wiskunde de leerlingen met kegelsneden willen laten kennismaken, is deze loep bedoeld. We starten vanuit concrete problemen en maken gebruik van de mogelijkheden van dynamische meetkunde op de computer. Zowel synthetische als analytische redeneringen komen aan bod.