Jaaroverzicht
- 18/1 - Rik Van Eecke, Het begrip afgeleide: een meerwaarde door ICT? (pg. 2)
- 18/1 - Bernadette Vandermotte, Ontbinden van een drieterm van de tweede graad (pg. 10)
- 18/1 - Hilde Eggermont, De kerk met de toren die niet dichtgeplooid is (pg. 12)
- 18/2 - Renée Gossez, Simulatie van een basketbalspel op een TI83(Plus) (pg. 2)
- 18/2 - Luc Van den Broeck, Dissectievan de regelmatige twaalfhoek (pg. 6)
- 18/2 - Jan Roels, Aanvulling bij de ‘Onder de loep’ van UW 18/1 (pg. 10)
- 18/3 - Renée Gossez, De homografische functie en het gedrag van vogels (pg. 3)
- 18/3 - Gilberte Verbeeck, Met de voetjes aan elkaar gebonden … (pg. 10)
- 18/4 - Geert Heyman, De cardioïde is dood, leve het hartje van Geert (pg. 3)
- 18/4 - Pedro Tytgat, Bayes in kansbomen (pg. 10)
De eindtermen voor de derde graad ASO vermelden de normale verdeling. Dit betekent dat alle leerlingen ASO binnen afzienbare tijd zullen moeten kennismaken met de normale verdeling in de derde graad. De normale verdeling wordt hierbij bekeken als een wiskundig model voor bepaalde klokvormige frequentieverdelingen. Zo wordt b.v. het histogram van de lengte van een groot aantal personen heel goed benaderd door een normale verdeling. We werken in deze 'onder de loep' zo'n kennismaking met de normale verdeling concreet uit. (pg. 15))
[ Lees meer ]Doorheen de hele basisschool en een flink stuk van het secundair onderwijs wordt gebouwd aan het getalbegrip. We proberen met deze loep aandacht te hebben voor het gedeelte van deze leerlijn dat zich in het secundair onderwijs bevindt. We bekijken eerst welke bagage de leerlingen meebrengen uit de basisschool. Daarna behandelen we breuken (breuk als operator, procenten, decimale voorstelling, bewerkingen met breuken, ...). Bij de negatieve getallen proberen we bijvoorbeeld uit te leggen hoe je kunt aanbrengen dat min maal min plus is. Bij de reële getallen tonen we hoe je de leerlingen kennis kan laten maken met vrij moeilijke ideeën zoals irrationaliteit en dichtheid. (pg. 11))
[ Lees meer ]De vooruitgang op ICT-gebied werpt een ander licht op de stochastiek. De aandacht die vroeger nodig was voor het werken met tabellen en voor omzettingen naar Poisson- en standaardnormale verdelingen, kan nu gebruikt worden om een inhoudelijke meerwaarde te geven aan statistische problemen. In deze loep bespreken we concrete vragen die leiden naar Bernouilli-, binomiale en normale verdelingen. Omdat de toekomstige eindtermen voor alle 'wiskunde'-richtingen een kennismaking met hypothesetoetsing vermelden, wordt ook dit onderwerp behandeld. (pg. 18))
[ Lees meer ]n het vierde jaar (ASO, TSO en KSO) staat een mooi stuk vlakke meetkunde op het programma, over middelpuntshoeken en omtrekshoeken in een cirkel en over raaklijnen aan cirkels. Deze leerstof leent zich goed om leerlingen meetkundig te leren denken, zelf eigenschappen en constructies te leren ontdekken en op zoek te leren gaan naar verklaringen en bewijzen voor wat ze ontdekt hebben. (pg. 18))
[ Lees meer ]- 18/1 - Karel Thaels, Hilde Eggermont en Dirk Janssens, Van ruimtelijk inzicht naar ruimtemeetkunde (pg. 48)
- 18/1 - Onbekend, Exactly how is math used in technology? (http://www.math.bcit.ca/examples/table.htm) (pg. 50)
- 18/2 - K. Aspetsberger, Lineare und exponentielle Prozesse, Modellbildung mit dem TI-92 (pg. 51)
- 18/2 - I. Gosselink, Praktische opdrachten Voortgezette Meetkunde (pg. 52)
- 18/3 - CREM, Formes et mouvements. Perspectives pour l’enseignement de la géométrie (pg. 53)
- 18/4 - Zebrareeks, Zebrareeks: wiskunde beter bekeken (pg. 48)
- 18/4 - Jos Groot, Ronde dobbelstenen (pg. 56)