- Renée Gossez, Simulatie van een basketbalspel op een TI83(Plus) (pg. 2)
- Luc Van den Broeck, Dissectievan de regelmatige twaalfhoek (pg. 6)
- Jan Roels, Aanvulling bij de ‘Onder de loep’ van UW 18/1 (pg. 10)
Doorheen de hele basisschool en een flink stuk van het secundair onderwijs wordt gebouwd aan het getalbegrip. We proberen met deze loep aandacht te hebben voor het gedeelte van deze leerlijn dat zich in het secundair onderwijs bevindt. We bekijken eerst welke bagage de leerlingen meebrengen uit de basisschool. Daarna behandelen we breuken (breuk als operator, procenten, decimale voorstelling, bewerkingen met breuken, ...). Bij de negatieve getallen proberen we bijvoorbeeld uit te leggen hoe je kunt aanbrengen dat min maal min plus is. Bij de reële getallen tonen we hoe je de leerlingen kennis kan laten maken met vrij moeilijke ideeën zoals irrationaliteit en dichtheid. (pg. 11)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Lineare und exponentielle Prozesse, Modellbildung mit dem TI-92 (pg. 51) door K. Aspetsberger,
- Praktische opdrachten Voortgezette Meetkunde (pg. 52) door I. Gosselink,