Jaaroverzicht
- 20/1 - Kelly Jannis, Stijn Luca, Luc Sniekers en Dries Vrijsen, Toetsen van hypothesen (pg. 2)
- 20/1 - Gilberte Verbeeck, Afgeleide en ICT (pg. 9)
- 20/2 - Pedro Tytgat, Een trip naar Mars – een modelleeropdracht voor de derde graad (pg. 2)
- 20/2 - Jan Peeters en Gilberte Verbeeck, Stelsels oplossen en bespreken met ICT (pg. 10)
- 20/2 - Michel Roelens, Symmetrische figuren (pg. 19)
- 20/3 - Michel Roelens, Viewmaster en driedimensionaal zicht (pg. 2)
- 20/3 - Jos Willems, Zwaartelijnen en zwaartepunt van een driehoek (pg. 12)
- 20/4 - Els Van Emelen, Knollen voor citroenen verkopen (pg. 3)
- 20/4 - Luc Van den Broeck, De beker der gerechtigheid (pg. 7)
De geschiedenis van de wiskunde verdient een plaats in het wiskundeonderwijs. In de Middeleeuwen lag het zwaartepunt van de cultuur en de kennis in de Arabische wereld. Misschien minder bekend, maar ook op het vlak van meetkunde hebben de Arabieren een originele bijdrage geleverd. In deze loep bespreekt Jan P. Hogendijk hoe de 'Mekkawijzers' hiervan getuigen. Aanvullend presenteren we enkele werkteksten waarin de basisideeën van boldriehoeksmeting worden aangebracht. (pg. 24))
[ Lees meer ]Loep: 'Bijlage over boldriehoeksmeting' uit Uitwiskeling jaargang 20, nummer 1. Geschreven door Michel Roelens. (pg. 42))
[ Lees meer ]Heel wat speelgoed kun je gebruiken om een stuk wiskunde mee aan te brengen of om je leerlingen mee aan het denken te zetten. Wij halen voor deze loep een constructiespel met tandwielen, 'Set' en 'boter, kaas en eieren' uit onze speelgoedkast. De tandwielen gebruiken we om onder meer het kleinste gemeenschappelijke veelvoud en het product van breuken toe te passen. Met 'Set' laten we leerlingen van de derde graad telproblemen oplossen. Met 'boter, kaas en eieren' illustreren we dat strategisch denken in een spel heel wat gemeen heeft met wiskundig denken. (pg. 25))
[ Lees meer ]Voor de studierichtingen wiskunde-... in de derde graad ASO schrijven de eindtermen ook discrete wiskunde voor. Eén van de mogelijke invullingen hiervan is 'discrete dynamische systemen'. In deze loep tonen we hoe je die in de klas kunt behandelen. We vertrekken van recursievergelijkingen die fenomenen zoals groeiprocessen, opname van een medicijn, toren van Hanoi,... beschrijven. We leren recursievergelijkingen opstellen, grafisch voorstellen en oplossen. We maken kennis met spinnenweb-diagrammen. We laten ook het verband zien met differentiaal-vergelijkingen, overgangsmatrices en 'chaos'. (pg. 14))
[ Lees meer ]Er komt voor de leraar meer keuzevrijheid in de derde graad. Voor klassen met acht uur wiskunde blijft het huidige pakket 'analytische meetkunde' heel zinvol. Voor leerkrachten die echter meer tijd willen vrijmaken voor andere onderwerpen of die ook in klassen met zes uur wiskunde de leerlingen met kegelsneden willen laten kennismaken, is deze loep bedoeld. We starten vanuit concrete problemen en maken gebruik van de mogelijkheden van dynamische meetkunde op de computer. Zowel synthetische als analytische redeneringen komen aan bod. (pg. 9))
[ Lees meer ]- 20/1 - Onbekend, +Plus Magazine (http://plus.maths.org) (pg. 52)
- 20/2 - Rob Bosch, Randomized response (pg. 47)
- 20/2 - Onbekend, Historische werken (http://gallica.bnf.fr/) (pg. 50)
- 20/3 - Jan Van Hee, Passer en Liniaal (PeL) (pg. 51)
- 20/4 - Martin Kindt, Wat te bewijzen is (25): oneindig veel priemgetallen (pg. 43)
- 20/4 - Teik-Cheng Lim, The Square Root of -1 is Real? (pg. 45)
- 20/4 - Jeff Miller, Earliest Known Uses of Some of the Words of Mathematics (http://members.aol.com/jeff570/mathword.html) (pg. 46)
- 20/2 - Onbekend, Eindtermen, specifieke eindtermen en nieuwe leerplannen in de derde graad (pg. 52)