- Pedro Tytgat, Een trip naar Mars – een modelleeropdracht voor de derde graad (pg. 2)
- Jan Peeters en Gilberte Verbeeck, Stelsels oplossen en bespreken met ICT (pg. 10)
- Michel Roelens, Symmetrische figuren (pg. 19)
Heel wat speelgoed kun je gebruiken om een stuk wiskunde mee aan te brengen of om je leerlingen mee aan het denken te zetten. Wij halen voor deze loep een constructiespel met tandwielen, 'Set' en 'boter, kaas en eieren' uit onze speelgoedkast. De tandwielen gebruiken we om onder meer het kleinste gemeenschappelijke veelvoud en het product van breuken toe te passen. Met 'Set' laten we leerlingen van de derde graad telproblemen oplossen. Met 'boter, kaas en eieren' illustreren we dat strategisch denken in een spel heel wat gemeen heeft met wiskundig denken. (pg. 25)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Randomized response (pg. 47) door Rob Bosch,
- Historische werken (http://gallica.bnf.fr/) (pg. 50) door Onbekend,
- Onbekend, Eindtermen, specifieke eindtermen en nieuwe leerplannen in de derde graad (pg. 52)