Jaaroverzicht
- 21/1 - Leon Lenders, Een asteroïde in de garage (pg. 3)
- 21/1 - Johan Deprez, Leren uit fouten: meerkeuzevragen met feedback bij de foutieve alternatieven (pg. 5)
- 21/1 - Michel Roelens, Het zwaartepunt van een driehoek. Welke driehoek? (pg. 8)
- 21/2 - Hilde Eggermont, Groeifactoren en tijdschalen (pg. 2)
- 21/2 - Gilberte Verbeeck, Phyllotaxis, Fibonacci en de gulden snede (pg. 3)
- 21/3 - Michel Roelens, Het bewijs van de middelwaardestelling van de integraalrekening: Waar steun je op? (pg. 2)
- 21/3 - Pedro Tytgat, Kansrekenen in het casino (pg. 5)
- 21/3 - Johan Deprez, De BMI van kabouter (pg. 11)
- 21/4 - Bart Windels, De ricometer (pg. 2)
We benaderen dit onderwerp vanuit twee verschillende uitgangspunten. Enerzijds gebruiken we biologische contexten om wiskunde te doen. Concreet vind je in deze loep werkteksten i.v.m. schatten, lezen van grafieken, werken met formules en eerste- en tweedegraadsfuncties en ongelijkheden. Anderzijds wordt wiskunde ook gebruikt om moeilijkere biologische onderwerpen te beschrijven. We laten zien hoe telproblemen en kansrekening gebruikt worden in de genetica. (pg. 14))
[ Lees meer ]We nemen het statistisch onderwerp 'lineaire regressie' onder de loep. We bekijken hoe we op een verantwoorde manier een functie kunnen associëren aan meetgegevens en op die manier een fenomeen uit de realiteit met een wiskundig model kunnen beschrijven. We hebben daarbij veel aandacht voor het statistisch redeneren en minder voor de wiskundige afleidingen. (pg. 10))
[ Lees meer ]Het volume van een piramide? "Oppervlakte grondvlak maal hoogte gedeeld door 3", weten de leerlingen. Waarom juist gedeeld door 3? Hoe toonden wiskundigen dit aan voorr de uitvinding van de integralen? Beschouwden ze, zoals wij, een volume of een oppervlakte als een '(maat)getal' dat je vindt door getallen in te vullen in een bepaalde formule? In deze loep maken we een verkenningstocht door de geschiedenis van de oppervlaktes en de volumes. Hier en daar houden we halt en zetten we onze lezers en hun leerlingen 'historisch' aan het werk: het volume van een piramide in het Oude China, het volume van een bol bij Archimedes, de oppervlakte onder een cycloïdenboog bij Roberval, ... (pg. 16))
[ Lees meer ]In deze loep brengen we enkele mogelijke aanvullingen bij een cursus complexe getallen. We tonen hoe een dynamisch meetkundeprogramma vanaf het begin van dit leerstofonderdeel ingeschakeld kan worden om de complexe bewerkingen te onderzoeken. We geven enkele grafische mogelijkheden bij het onderzoek van complexe veeltermfuncties en de hoofdstelling van de algebra. We werken ook twee toepassingen uit: een in de aërodynamica en een in de elektriciteitsleer. (pg. 4))
[ Lees meer ]- 21/1 - Michel Roelens, Waar een meetkundige plaats toe leiden kan (pg. 44)
- 21/1 - Freudenthalinstituut, Wisweb (pg. 48)
- 21/2 - F. Van der Blij, Platte en bolle meetkunde (pg. 48)
- 21/2 - Onbekend, Famous Problems in the History of Mathematics (pg. 54)
- 21/3 - H. Zeitler, Aus dem Spiegelkabinett (pg. 38)
- 21/3 - J. Van de Broek en A. Schulp, Wetenschappelijke experimenten voor huis, tuin en keuken (pg. 42)
- 21/3 - R. Hermans, Wiskunde in Europa (pg. 45)
- 21/4 - Rob Bosch, Twee tentamenopgaven (pg. 40)
- 21/4 - M. Kindt, Wat te bewijzen is (29): de parabool als omhullende (pg. 42)
- 21/3 - Onbekend, Wiskunde B-dag (pg. 47)