Jaaroverzicht
- 22/1 - Dick Klingens, Een eigenschap van een hyperbool (pg. 3)
- 22/1 - Johan Deprez, De televerkoper (pg. 4)
- 22/2 - Gilberte Verbeeck en Luc Van den Broeck, Hoeveel planeten van ons zonnestelsel hebben een maan? (pg. 2)
- 22/2 - Heleen Verhage, De juiste maat (pg. 4)
- 22/3 - Luc Van den Broeck, De kubus van Rupert (pg. 3)
- 22/3 - Michel Roelen, De som van de afstanden tot de zijden van een driehoek (pg. 8)
- 22/3 - Kim Kaspers, Lessen in misleiding (pg. 13)
- 22/4 - Jef De Langhe, Hartje op vrijersvoeten (pg. 3)
Bibwijzerbijdrage: 'De goniometrische cirkel heeft tanden' uit Uitwiskeling jaargang 22, nummer 1. Geschreven door Michel Roelens. (pg. 6))
[ Lees meer ]Problem solving houdt zich bezig met de vraag hoe je leerlingen kunt leren zelfstandig problemen op te lossen. Na een korte theoretische omkadering geven we een aantal type-oefeningen om heuristieken aan te brengen in de klas. We becommentariëren leerstofgebonden problemen uit de eerste en de tweede graad. Tenslotte bespreken we welke werkvormen aangewezen zijn om van leerlingen goede 'problemsolvers' te maken. (pg. 9))
[ Lees meer ]Groei is een context die veel gebruikt wordt in wiskundelessen en voor veel leerlingen interessant is. Logistische groei is het eenvoudigste begrensde groeimodel. Veel leerkrachten kennen de naam of de grafiek, maar niet de wiskundige behandeling. We starten de loep met discrete logistische groei: we stellen de recursievergelijking op, lossen ze op (met de grafische rekenmachine) en leggen het verband met exponentiële groei. Daarna bekijken we continue logistische groei. We stellen de differentiaalvergelijking op en lossen ze (analytisch) op. We eindigen de loep met heel wat contexten waarin logistische groei de kop opsteekt: biologische, economische... (pg. 14))
[ Lees meer ]Tegelpatronen zijn mooi en zetten leerlingen aan tot creativiteit. Zowel in de eerste, de tweede als de derde graad kunnen leerlingen zelf heel wat ontdekken. Hoeveel mogelijkheden zijn er om het vlak te betegelen met regelmatige veelhoeken als in elk hoekpunt hetzelfde patroon moet voorkomen? Hoe maakte Escher zijn betegelingen met mannetjes of ongedierte? Kun je zelf op het spoor komen van 'aperiodieke' betegelingen zoals die van Penrose? (pg. 22))
[ Lees meer ]In deze loep stellen we drie projecten voor die zeer geschikt zijn voor wiskundig georiënteerde leerlingen van de derde graad. Een eerste project gaat over de cosinusregel voor willekeurige boldriehoeken en eindigt met de berekening van afstanden tussen steden op aarde. In het tweede project wordt de dag- en nachtbeweging van hemellichamen onderzocht. Daarvoor worden twee coördinatenstelsels en hun onderling verband in de ruimte uitgewerkt. Het derde project vind je alleen op onze website. Het handelt over de seizoensbeweging van de zon. (pg. 11))
[ Lees meer ]- 22/1 - K. Gravemeijer, Revisiting ‘Mathematics education revisited’ (pg. 34)
- 22/1 - Markus Hohenwarter, GeoGebra (pg. 35)
- 22/1 - A. Benjamin en J. Quinn, Proofs that really count (pg. 40)
- 22/2 - T. Robin, A modification to the e limit (pg. 54)
- 22/2 - J. Rolfs, Wie krumm ist die Banane? Krümmung und Kurven (pg. 49)
- 22/2 - Onbekend, Scholennetwerk (pg. 52)
- 22/3 - B. van Asch, Bewijzen: voor alle zekerheid (pg. 49)
- 22/3 - M. de Villiers, Rol en functie van het bewijs in de dynamische meetkunde (pg. 51)
- 22/3 - Onbekend, Q-E-D (pg. 52)
- 22/4 - Luc Van den Broeck, Gezocht: m/vr vr. opl. wisk. prob., lft. en opl. gn. bel. (pg. 9)
- 22/4 - John Lavington, The bounding parabola (pg. 40)
- 22/4 - Johan Deprez, Een ‘auto-bibwijzerbijdrage’: oude jaargangen van Uitwiskeling op www.uitwiskeling.be (pg. 43)