- Luc Van den Broeck, De kubus van Rupert (pg. 3)
- Michel Roelen, De som van de afstanden tot de zijden van een driehoek (pg. 8)
- Kim Kaspers, Lessen in misleiding (pg. 13)
Tegelpatronen zijn mooi en zetten leerlingen aan tot creativiteit. Zowel in de eerste, de tweede als de derde graad kunnen leerlingen zelf heel wat ontdekken. Hoeveel mogelijkheden zijn er om het vlak te betegelen met regelmatige veelhoeken als in elk hoekpunt hetzelfde patroon moet voorkomen? Hoe maakte Escher zijn betegelingen met mannetjes of ongedierte? Kun je zelf op het spoor komen van 'aperiodieke' betegelingen zoals die van Penrose? (pg. 22)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Bewijzen: voor alle zekerheid (pg. 49) door B. van Asch,
- Rol en functie van het bewijs in de dynamische meetkunde (pg. 51) door M. de Villiers,
- Q-E-D (pg. 52) door Onbekend,