Jaaroverzicht
- 23/1 - Gilberte Verbeeck, Verkiezingen, een web van paradoxen (pg. 3)
- 23/1 - Pedro Tytgat, Over de Pascal-bloemetjes en de Fibonacci-bijtjes (pg. 7)
- 23/1 - Luc Van den Broeck, Roddelpraatjes (pg. 11)
- 23/2 - Luc Van den Broeck en Hector Mommaerts, Controlecijfers op bankkaarten (pg. 2)
- 23/2 - Hilde Eggermont, De wiskunde-B-dag: een verslag (pg. 5)
- 23/2 - Luc Van den Broeck en Leon Lenders, De meetkundige betekenis van de parameter b (pg. 9)
- 23/3 - Michel Roelens, Beschrijvende statistiek: een onderzoekje binnen de school (pg. 2)
- 23/3 - Etienne Steyaert, n of n-1? (pg. 5)
- 23/3 - Pedro Tytgat, Koeltorens en hyperboloïden (pg. 11)
- 23/4 - Luc Van den Broeck, D(inhoud) = oppervlakte? D(oppervlakte) = omtrek? (pg. 3)
- 23/4 - Edward Omey, n of n-1? … Een nieuwe invalshoek (pg. 8)
- 23/4 - Brian Greer, De Isis challenge (pg. 10)
- 23/4 - Michel Roelens, Driepootmeetkunde: verslag van een leerrijke workshop (pg. 12)
Binnenklasdifferentiatie: een woord dat vele ladingen dekt. In deze loep omschrijven we enkele van de mogelijkheden aan de hand van concreet materiaal. We tonen hoe leerkrachten uit verschillende jaren elk op hun eigen manier proberen te differentiëren en we vermelden welke voordelen en moeilijkheden ze hierbij ondervinden. (pg. 16))
[ Lees meer ]Vaak wordt een band tussen muziek en wiskunde gelegd. Maar muziek in wiskundelessen introduceren, is niet zo eenvoudig omdat de behandeling snel te theoretisch wordt voor een muzikale leek. In deze loep behandelen we enkele eenvoudige en toegankelijke onderwerpen. We gebruiken ritmes als instap voor het rekenen met breuken, onderzoeken met logaritmen het verband tussen muzikale intervallen en snaarlengten op een gitaar en verklaren met kettingbreuken waarom een piano 12 toetsen per octaaf heeft. (pg. 12))
[ Lees meer ]Gespannen elastiekjes en zeepvliezen hebben met elkaar gemeen dat ze streven naar een zo klein mogelijke lengte, respectievelijk oppervlakte. Bovendien voegen ze een showelement toe aan de wiskundeles. Aan de hand van dit didactische materiaal stellen de leerlingen van de derde graad vast bij welke configuratie de minimale lengte of de minimale oppervlakte bereikt wordt. Hier blijft het natuurlijk niet bij: ze gaan ook op zoek naar wiskundige verklaringen. Hierbij duikt een mooi stuk meetkunde op; een goede opfrissing van de meetkunde van de eerste en de tweede graad. (pg. 12))
[ Lees meer ]Loep: 'Elastiekjes en zeepbellen: minimale lengten en oppervlakten' uit Uitwiskeling jaargang 23, nummer 3. Geschreven door Stijn Symens en Michel Roelens. (pg. 12))
[ Lees meer ]Het gebeurt geregeld dat je in de krant iets vindt dat je in een wiskundeles kunt gebruiken: een misleidende grafiek, een bewering die bij nader inzien fout is, of een journalist die de lezer juist voorbeeldig waarschuwt voor het trekken van verkeerde conclusies uit wat hij schrijft. In deze loep werken we hiervan een aantal voorbeelden uit. Telkens is een krantenartikel de aanleiding voor een set opdrachten. Er komt veel statistiek en kansrekenen in deze loep voor. Daarnaast passeren ook exponentiële functies, een cosinusfunctie en volumeberekeningen de revue. (pg. 14))
[ Lees meer ]- 23/1 - Devreese J.T. en G. Vanden Berghe, Wonder en is gheen wonder (de geniale wereld van Simon Stevin) (pg. 36)
- 23/1 - Henk Pfaltzgraff, Experimenteren met kansen (pg. 38)
- 23/1 - Onbekend, WisFaq! De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs (pg. 39)
- 23/2 - Paul (red.) Drijvers, Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pg. 41)
- 23/2 - Onbekend, www.wiskundemeisjes.nl (pg. 44)
- 23/3 - Onbekend, Populair-wetenschappelijke site voor leerlingen en breed publiek (www.kennislink.nl) (pg. 39)
- 23/3 - P (red.) van Vugt, Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij (pg. 40)
- 23/3 - R. Verhulst, In de ban van wiskunde. Het cultuurverschijnsel mathematica in beschaving, kunst, natuur en leven. (pg. 42)
- 23/4 - Onbekend, Math4all (www.math4all.nl) (pg. 50)
- 23/4 - Andrew Berry, Asymptotic tangency in rational functions (pg. 51)
- 23/3 - Onbekend, ‘Master in de statistiek’ aan verschillende universiteiten (pg. 45)
- 23/3 - Onbekend, Ingrijpende wijzigingen in de lerarenopleiding (pg. 46)