- Luc Van den Broeck en Hector Mommaerts, Controlecijfers op bankkaarten (pg. 2)
- Hilde Eggermont, De wiskunde-B-dag: een verslag (pg. 5)
- Luc Van den Broeck en Leon Lenders, De meetkundige betekenis van de parameter b (pg. 9)
Vaak wordt een band tussen muziek en wiskunde gelegd. Maar muziek in wiskundelessen introduceren, is niet zo eenvoudig omdat de behandeling snel te theoretisch wordt voor een muzikale leek. In deze loep behandelen we enkele eenvoudige en toegankelijke onderwerpen. We gebruiken ritmes als instap voor het rekenen met breuken, onderzoeken met logaritmen het verband tussen muzikale intervallen en snaarlengten op een gitaar en verklaren met kettingbreuken waarom een piano 12 toetsen per octaaf heeft. (pg. 12)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Wat a is, dat kun je niet weten. Een pleidooi voor betekenisvolle algebra op school (pg. 41) door Paul (red.) Drijvers,
- www.wiskundemeisjes.nl (pg. 44) door Onbekend,