- Michel Roelens, Beschrijvende statistiek: een onderzoekje binnen de school (pg. 2)
- Etienne Steyaert, n of n-1? (pg. 5)
- Pedro Tytgat, Koeltorens en hyperboloïden (pg. 11)
Loep: 'Elastiekjes en zeepbellen: minimale lengten en oppervlakten' uit Uitwiskeling jaargang 23, nummer 3. Geschreven door Stijn Symens en Michel Roelens. (pg. 12)
[ Lees meer ]Gespannen elastiekjes en zeepvliezen hebben met elkaar gemeen dat ze streven naar een zo klein mogelijke lengte, respectievelijk oppervlakte. Bovendien voegen ze een showelement toe aan de wiskundeles. Aan de hand van dit didactische materiaal stellen de leerlingen van de derde graad vast bij welke configuratie de minimale lengte of de minimale oppervlakte bereikt wordt. Hier blijft het natuurlijk niet bij: ze gaan ook op zoek naar wiskundige verklaringen. Hierbij duikt een mooi stuk meetkunde op; een goede opfrissing van de meetkunde van de eerste en de tweede graad. (pg. 12)
[ Lees meer ]- Populair-wetenschappelijke site voor leerlingen en breed publiek (www.kennislink.nl) (pg. 39) door Onbekend,
- Remediëren wiskunde, de basisschool voorbij (pg. 40) door P (red.) van Vugt,
- In de ban van wiskunde. Het cultuurverschijnsel mathematica in beschaving, kunst, natuur en leven. (pg. 42) door R. Verhulst,
- Onbekend, ‘Master in de statistiek’ aan verschillende universiteiten (pg. 45)
- Onbekend, Ingrijpende wijzigingen in de lerarenopleiding (pg. 46)