Jaaroverzicht
- 24/1 - Luc Van den Broeck, Nieuwe oproep (pg. 3)
- 24/1 - Geert Heyman, De kettinglijn (pg. 4)
- 24/1 - Michel Roelens, Een meetkundige limiet (pg. 8)
- 24/2 - Luc Van den Broeck, De schapenkop en het visje (pg. 10)
- 24/2 - Johan Deprez en Joeri Verscheure, Afstand van een punt tot een rechte (pg. 6)
- 24/2 - Michel Roelens, De som van de hoeken in een driehoek: een interessant fout bewijs (pg. 2)
- 24/3 - Luc Van den Broeck, Een nieuwe vragenbank (pg. 3)
- 24/3 - Sabine Van Keer, Een vakoverschrijdend project over kernenergie (pg. 5)
- 24/3 - Caterina Vicentini, ‘Echte wiskunde’ in de eerste graad? (pg. 8)
- 24/4 - Brian Greer, De oplossing van het Isis-probleem (pg. 3)
- 24/4 - Jef De Langhe, Kransen van regelmatige veelhoeken (pg. 8)
- 24/4 - Jan Brandts, Over de wiskunde die Google groot maakte (pg. 14)
Applets zijn kleine programma’s die op het internet beschikbaar zijn en vlot toegankelijk zijn voor de gebruiker. In deze loep laten we de lezer ervaren hoe applets een bijdrage kunnen leveren bij het aanbrengen van inzichten en technieken binnen de algebra. Met contexten en via snelle visualiseringen werken we aan de betekenis van variabelen, formules en vergelijkingen. (pg. 11))
[ Lees meer ]In wiskundige, wetenschappelijke en economische toepassingen komen vaak functies voor met twee variabelen. We kunnen de grafiek van deze functies voorstellen als een golvend oppervlak in een driedimensionaal assenstelsel. Een beperking van deze voorstellingswijze is de afleesbaarheid van de exacte beeldwaarden op een perspectieftekening. In deze loep stellen we twee ‘vlakkere’ voorstellingswijzen voor: niveaulijnen en nomogrammen. De niveaulijnendiagrammen brengen ons via afgeleiden en integralen bij een project over moirékunst. Via eenvoudige analytische meetkunde stellen we vervolgens nomogrammen op voor de ‘body mass index’. (pg. 13))
[ Lees meer ]Voor de meerderheid van de leerlingen is de hedendaagse aanpak (van concreet naar abstract, minder geformaliseerd, gebruik van ICT, ...) zinvoller en toegankelijker dan de wiskundelessen van enkele decennia geleden. Maar een beperkte groep sterke leerlingen weet een stuk deductief opgebouwde leerstof op een relatief hoog abstractieniveau best te appreciëren. Hoe kunnen we deze leerlingen in de derde graad in contact brengen met een aantal typisch wiskundige aspecten: deductieve opbouw, abstractie, doorgedreven gebruik van symbolische notatie, algebraïsche structuren? (pg. 19))
[ Lees meer ]Onderzoekscompetenties vind je expliciet terug in aso-leerplannen van de derde graad. Het hoeft geen apart hoofdstuk te zijn maar het kan in vrijwel alle wiskundelessen van het eerste tot het zesde jaar aan bod komen. De gewone leerstof ‘uit het handboek’ biedt veel kansen om leerlingen tot onderzoek te stimuleren. Je kunt ook kleine opdrachten geven die ze niet enkel oplossen, maar waarbij ze vooraf ‘echte’ gegevens opzoeken of hun oplossing nadien schriftelijk of mondeling presenteren. Ten slotte wordt het verhaal verteld van een school die de wiskunde-B-dag en de voorbereiding ervan aangrijpt om op een geïntegreerde manier rond onderzoekscompetenties te werken in de derde graad. (pg. 28))
[ Lees meer ]- 24/1 - Nicomedi, Sutherland en Towsley, An Introduction to Abstract Algebra (pg. 36)
- 24/1 - R. Courant en H. Robbins, What is mathematics? (pg. 37)
- 24/1 - G. Malle, A. Ulovec, S. Malle en H. Heske, Begründen. Eine vernachlässigte Tätigkeit im Mathematikunterricht., Einfache Begründungsaufgaben, Ist das wirklich unmöglich?, Methodische Überlegungen zum Umgang mit Beweisen (pg. 43)
- 24/1 - Onbekend, Making Mathematics (pg. 48)
- 24/2 - L. van den Broek, Mijn mooiste mathe… Een potpourri van wiskundige verrassingen. (pg. 52)
- 24/2 - Onbekend, QED (pg. 54)
- 24/3 - Terence Tao, Solving mathematical problems. A personal perspective (pg. 52)
- 24/4 - Pedro Tytgat, Dimensions (pg. 54)
- 24/4 - Raymond D'Hollander, Loxodromie et projection de Mercator (pg. 55)
- 24/4 - Johan Deprez, Concreet of abstract? (pg. 63)