Jaaroverzicht
- 25/1 - Leon Lenders, Kansverdeling in het Keno-spel (pg. 3)
- 25/1 - Pedro Tytgat, Bewijzen met verhaaltjes (pg. 6)
- 25/2 - Tanja Van Hecke, Hoe financiële algebra de ballon van de beloofde hoge intrestvoeten doorprikt (pg. 3)
- 25/2 - Nicole Miéwis, De wiskunde van de honingbij (pg. 4)
- 25/2 - Pedro Tytgat, Vincent Renkens en Rik de Graaff, Vrijheid, motivatie en het multinomium van de Graaff-Renkens (pg. 15)
- 25/3 - Jef De Langhe, Philinkgeometrie (pg. 2)
- 25/3 - Leon Lenders, Het getal van Avogadro, een zeer groot getal (pg. 6)
- 25/3 - Michel Roelens, Het verborgen lichaam (pg. 10)
- 25/4 - Luc De Wilde, Onderzoek naar de grafiek van een wortelfunctie (pg. 3)
- 25/4 - Luc Van den Broeck, Werken aan ruimte-inzicht, zowel met 2D-programma’s als met 3D-programma’s (pg. 9)
Een loep over vectoren in de tweede graad is geen pleidooi om vectoren te gebruiken in de opbouw van de meetkunde. Toch is het vectorbegrip belangrijk, zowel in wiskunde als in fysische en technische toepassingen. Deze loep bestaat uit twee duidelijk verschillende delen. In een eerste deel laten we zien hoe in leerweg 5 van het aso vectoren kunnen ingevoerd worden en hoe aan de hand van enkele eigenschappen de kracht van vectoren kan geïllustreerd worden. In het tweede deel bekijken we het verband tussen vectoren in de leerplannen van wiskunde en van mechanica in de richting industriële wetenschappen van het tso. (pg. 10))
[ Lees meer ]Landmeetkunde is een mooi onderwerp om leerlingen iets te leren over hoe wiskunde wordt en werd gebruikt. Het biedt ons ook de mogelijkheid om wiskunde te concretiseren. Door leerlingen zelf metingen en berekeningen te laten uitvoeren ontdekken en bestuderen ze de wiskunde achter de gebruikte methodes. In deze loep bieden we hiervoor werkteksten aan voor de eerste en tweede graad. (pg. 22))
[ Lees meer ]Verkeersonderricht in het secundair onderwijs staat de laatste tijd meer in de kijker. Ook vanuit wiskunde kun je met de leerlingen nadenken over verkeersproblemen. We beginnen met enkele relatief eenvoudige problemen waarbij de stelling van Thales en gelijkvormige driehoeken gebruikt worden. Wanneer je echter sommige verkeersproblemen grondiger bestudeert komt er wat zwaardere wiskunde aan bod met ook voor geroutineerde wiskundebeoefenaars een stevige uitdaging (pg. 14))
[ Lees meer ]Sommige begrippen in de analyse hebben een moeilijke definitie. Leerlingen begrijpen niet waarom men het zo moeilijk maakt, want zij werken met het visuele beeld dat zij van deze begrippen hebben. In deze loep stellen we een gefaseerde aanpak voor: de begrippen consequent visueel aanbrengen en enkel op het einde, voor wiskundig sterke leerlingen, de noodzaak motiveren van een meer formele aanpak. (pg. 13))
[ Lees meer ]- 25/1 - Martin Kindt, Wat 40 keer te bewijzen is (pg. 48)
- 25/1 - Seth Caplan, Dano Johnson en Jeffrey Travis, Flatland (pg. 55)
- 25/2 - Ed de Moor en Martin Kindt, Wiskunde in een notendop. (bijna) Alles wat je altijd wilde weten (pg. 47)
- 25/2 - Henk Pfalzgraff, Experimenteren met kansen (pg. 53)
- 25/3 - Claudine Festraets, Les suites de Farey (pg. 55)
- 25/3 - Claudi Alsina, Vitamins matematicas. Cien claves sorprendentes para introducirse en el fascinante mundo de los numeros (pg. 60)
- 25/3 - Onbekend, Images des mathématiques (pg. 64)
- 25/4 - Tony Crilly, 50 inzichten wiskunde, onmisbare basiskennis (pg. 55)
- 25/4 - Reviel Netz en William Noel, De Archimedes-codex, de geheimen van een opzienbarende palimpsest ontsluierd (pg. 59)
- 25/4 - Onbekend, Wolfram Alpha (pg. 66)
- 25/2 - Redactie, Nieuw leerplan eerste graad (pg. 2)