Jaaroverzicht
- 26/1 - Job van de Groep, Goochelen met getallen (pg. 3)
- 26/1 - Tanja Van Hecke, Hoe duur kan verzekeren zijn? (pg. 6)
- 26/1 - Etienne Steyaert, Waarom niet zonder limieten? (pg. 11)
- 26/2 - Edward Omey, Vernieuwingsrijen (pg. 2)
- 26/3 - Johan Deprez, Een elektriciteitsleverancier kiezen (pg. 9)
- 26/4 - Sven Biliet en Johan Deprez, Remmen (pg. 3)
- 26/4 - Dick Klingens, Een sangaku nader bekeken (pg. 5)
- 26/4 - Pedro Tytgat, Meer dan drie dimensies (pg. 9)
De rijtjes die je bij een IQ-test moet aanvullen, zijn voorbeelden waarbij een patroon moet worden herkend. Patroonherkenning is ook een belangrijk aspect van wiskunde. In deze loep wordt een leerlijn geschetst doorheen de eerste vier jaren van het secundair onderwijs. We laten zien waar patroonherkenning in de wiskundelessen aan bod komt en hoe dit samenhangt met andere leerstofonderdelen. (pg. 16))
[ Lees meer ]De 25ste verjaardag van Uitwiskeling werd met filmpjes gevierd. Er was in 2009 een filmpjeswedstrijd en wijzelf deden ook een poging om enkele filmpjes te maken. Het gaat over korte filmpjes die in een wiskundeles kunnen worden getoond: om iets uit te leggen, om een toepassing te laten zien, om een opdracht in te leiden… In deze loep gaan we in op het didactisch gebruik van deze en andere filmpjes in een wiskundeles. (pg. 8))
[ Lees meer ]Deze loep bevat een aantal concrete toepassingen uit de wereld van de techniek, bedoeld voor nijverheidstechnische richtingen met weinig uren wiskunde. De behandelde onderwerpen sprokkelde Gerd Hautekiet, gastauteur voor deze loep, bij haar collega’s nijverheidstechnische vakken op het VTST te Turnhout. (pg. 13))
[ Lees meer ]Naast tastbare modellen kan ook dynamische ruimtemeetkunde op computer in lessen ruimtemeetkunde worden ingezet, om leerlingen te laten experimenteren en om resultaten te verifiëren. We laten zien hoe dit kan bij vlakke doorsneden van kubussen in het vierde jaar en bij de analytische ruimtemeetkunde in de derde graad. Soms is het maken van een dynamische ruimtefiguur een uitdaging op zich: hoe pak je het bv. aan om een voetbal te construeren? Ten slotte wordt een project over perspectieftekenen beschreven, met zowel een echte als een virtuele glasplaat. (pg. 17))
[ Lees meer ]- 26/1 - Paulus Gerdes, Geometry from Africa: Mathematical and educational explorations (pg. 36)
- 26/1 - Jos Groot, De IQ-formule (pg. 39)
- 26/1 - Greet Peters, Virginie März, Stijn Vanhoof en Patrick Onghena, Statistisch redeneren: achtergrond en voorbeelden (pg. 42)
- 26/1 - Onbekend, Understandinguncertainty (pg. 44)
- 26/1 - Stijn Vanhoof, Ana Elisa Castro Sotos, Lieven Verschaffel en Patrick Onghena, Vragenlijst statistisch redeneren (pg. 42)
- 26/2 - Onbekend, Over het genereren van toevalsgetallen door machine, natuur en mens www.random.org (pg. 34)
- 26/3 - A. Doxiadis, C. Papadimitriou en A. Papadatos, Logicomix (een epische zoektocht naar de waarheid) (pg. 34)
- 26/3 - Werner Lorbeer en K. Reiss, Probleme lösen und Begründungen finden, Wie viele Steine had die 2009-te Pyramide? (pg. 34)
- 26/3 - Géry Huvent, Sangaku, le mystère des énigmes géométriques japonaises (pg. 36)
- 26/4 - Clifford A. Pickover, Het Wiskunde Boek (pg. 48)
- 26/4 - Onbekend, Nederlands materiaal voor keuze-onderwerpen wiskunde (pg. 51)