Jaaroverzicht
- 27/1 - Geert Heyman, Een piramide uit een vierkant (pg. 2)
- 27/1 - Michel Roelens, Een voetbal is tamelijk rond (pg. 7)
- 27/1 - ine Wijnants, Rekenen wordt wiskunde (pg. 17)
- 27/1 - Luc Van den Broeck, Een vierde verdeler… (pg. 21)
- 27/2 - Anne Schatteman, De formule voor de sinus van een som, zonder gebruik te maken van de goniometrische cirkel (pg. 3)
- 27/3 - Hilde Eggermont en Michel Roelens, Viervlakken waarvan de hoogtelijnen door één punt gaan (pg. 3)
- 27/3 - Hilde Eggermont, Complexe toestanden met rationale exponenten (pg. 9)
- 27/3 - Bieke Nouws, En we hebben een winnaar (pg. 13)
- 27/4 - Regi Op de Beeck, Het koekjesprobleem (pg. 3)
- 27/4 - Hanne Decoene, Tom Philippe, Anaïs Tallon en Amber Van Baelen, Think inside the box (pg. 5)
- 27/4 - Luc Van den Broeck, Weerspiegeld in een bol: reflecties rond een klasproject (pg. 7)
- 27/4 - Luc Van den Broeck, De bolanamorfose (pg. 11)
De beschikbaarheid van computeralgebrasystemen (kortweg: CAS) is zeer groot geworden. Kunnen deze toestellen een meerwaarde vormen voor onze leerlingen bij het aanleren en toepassen van wiskunde? Aan de hand van enkele voorbeelden uit de klaspraktijk laten we zien dat het antwoord op deze vraag genuanceerd is. (pg. 26))
[ Lees meer ]Wiskundig denken is niet te herleiden tot het toepassen van formele logica. Toch kan een kennismaking met logica een steun zijn om bepaalde denkfouten binnen en buiten de wiskunde te begrijpen en te vermijden. Deze loep bestaat uit twee modules. De eerste legt de nadruk op logisch redeneren buiten de wiskunde en kan een keuzeonderwerp zijn in een richting met weinig uren wiskunde. De tweede module is een vervolg op de eerste en is bedoeld voor leerlingen van de derde graad die een zwaarder wiskundepakket kozen. In deze module worden begrippen uit de logica toegepast op wiskundige redeneringen en redeneerfouten, op basis van leerstof uit de tweede en derde graad. (pg. 9))
[ Lees meer ]Modelleren is een belangrijk aspect van wiskunde. Met modelleren bedoelen we hier niet kartonnen modellen van veelvlakken knutselen, maar fenomenen uit de realiteit beschrijven met wiskundige objecten zoals functies of matrices. We beperken ons niet tot kant-en-klare wiskundige modellen, maar we betrekken de leerlingen ook bij het vereenvoudigen en vertalen naar een wiskundig model, bij het interpreteren van de resultaten en het kritisch evalueren van het model. Er is een stuk over eerstegraadsfuncties voor de tweede graad. Leerlingen van de derde graad modelleren schuimkragen, flessen en olifantenpopulaties. (pg. 15))
[ Lees meer ]Het onderwerp ‘evenredigheid’ vormt een schakel tussen de verhoudingstabellen in de lagere school en de functies in de tweede en de derde graad. In het eerste jaar s.o. is er bij verschillende onderwerpen de gelegenheid om de kennis uit de lagere school levendig te houden. In het tweede jaar worden naast tabellen ook grafieken en formules gebruikt om evenredige en andere verbanden te beschrijven. In de tweede graad duiken evenredigheden regelmatig op in de meetkunde en wetenschappen. We benadrukken in deze loep dat evenredigheid een model is voor een welbepaald soort verband tussen variabele grootheden, naast andere soorten verbanden. (pg. 15))
[ Lees meer ]- 27/1 - F. Droste, Simon Stevin, wetenschapper in oorlogstijd (pg. 51)
- 27/1 - Onbekend, Gevaarlijke site! www.matharticles.com (pg. 55)
- 27/2 - Martin Kindt en Piet Lemmens, Ontwikkelingen met kettingbreuken (pg. 35)
- 27/2 - Frank Roos, Gekwantiseerde hoeken (pg. 38)
- 27/2 - Vi Hart, Math Doodling vihart.com/doodling (pg. 40)
- 27/4 - Jacques Bair en Valérie Henry, Sur le théorème de Mamikon (pg. 49)
- 27/4 - Arno van der Essen, Nieuwe getallenstelsels (pg. 55)
- 27/4 - Redactie, ‘Het verschil in wiskunde’, verslag en aanbevelingen na de peilingen wiskunde (pg. 59)