Jaaroverzicht
- 28/1 - Anne Schatteman, ‘String-art’ probleem (pg. 3)
- 28/1 - Luc Van den Broeck, Algebraïsche handigheid loont (pg. 8)
- 28/2 - Paul Levrie en Hilde Missinne, Somformules voor sinus en cosinus, met en zonder driehoeken (pg. 2)
- 28/2 - Els Van Emelen, Een leervoorsprong: een probleem… of net een uitdaging? (pg. 4)
- 28/2 - Els Vanlommel, Snelheid met wrijving (pg. 16)
- 28/3 - Johan Deprez, Wiskundige onderzoekers voor één dag (pg. 1)
- 28/3 - Luc Van den Broeck, Wat is ‘willekeurig’? (pg. 8)
- 28/3 - Luc Van den Broeck, Ruimtelijk modelleren met breinaalden en een bolletje wol (pg. 13)
- 28/4 - Leon Lenders, De oplopende dubbele kegel (pg. 2)
- 28/4 - Michel Roelens, Weerkaatsing in een kop koffie (pg. 6)
Handwerken, zowel breien als haken, is weer helemaal in! Allerlei initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond: breicafés, wildbreiacties, tentoonstellingen… In deze loep laten we je beperkt kennismaken met brei- en haaktechnieken. We leren een breipatroon begrijpen en berekenen o.a. hoe je een tennisbal breiend kan inpakken. Tijdens het modelleren van de verschillende projectjes komt er op een verrassende wijze wiskunde bovendrijven: van de euclidische deling over exponentiële functies naar diophantische vergelijkingen. (pg. 12))
[ Lees meer ]Een goocheltruc trekt altijd de aandacht. "Hé, hoe is dat mogelijk?" In deze loep beschrijven we een vijftiental goocheltrucs die de leerlingen met wiskunde kunnen verklaren. Er zit goochelmateriaal in voor alle graden. Een greep uit de wiskundige onderwerpen waar de trucs op gebaseerd zijn: rekenen met letters, deelbaarheid, rijen, kansverdelingen... en vooral leren schematiseren, modelleren en problemen oplossen. (pg. 25))
[ Lees meer ]Priemgetallen zijn de bouwstenen van de natuurlijke getallen. Priemgetallen hebben mooie eigenschappen. Sommige daarvan zijn al van in de tijd van Euclides gekend en bewezen, andere zijn nog open problemen en wachten nog op een bewijs of een tegenvoorbeeld. We focussen op eigenschappen en vermoedens die bij de leerlingen verwondering wekken. Daarnaast gaan we ook op zoek naar priemtests. Bij dit alles komen wel wat bewijsvormen kijken. (pg. 18))
[ Lees meer ]Symmetrische patronen kom je tegen in de natuur, in het straatbeeld en in de kunst. Maar symmetrie is ook een sleutelbegrip in de wiskunde en de natuurwetenschappen. Het is de moeite waard om in de wiskundelessen meer aandacht te besteden aan symmetrische figuren en symmetriegroepen. In deze loep zetten we de stap van transformaties naar symmetriegroepen. We laten zien hoe leerlingen van de derde graad de symmetriegroepen van rozetten en strookpatronen (friezen) kunnen ontdekken. Aan de hand van opdrachten bewijzen ze dat er juist zeven groepen van strookpatronen mogelijk zijn. Sommige activiteiten en opdrachten uit deze loep kunnen ook in de eerste en de tweede graad ingelast worden. (pg. 10))
[ Lees meer ]- 28/1 - Rainer Kaenders, Funktionen kann man nicht sehen (pg. 45)
- 28/1 - Guido Pinkernell, Warum ist das so? Aufgabenideen zum mathematischen Begründen (pg. 51)
- 28/1 - Onbekend, Gapminder – for a fact-based world view (pg. 52)
- 28/2 - Onbekend, Théorème de Thalès, énoncé et démonstration (pg. 59)
- 28/2 - Timothy Gowers, Why isn’t the fundamental theorem of algebra obvious? (pg. 61)
- 28/2 - Timothy Gowers, Proving the fundamental theorem of arithmetic (pg. 61)
- 28/3 - Onbekend, Zestig seconden als startpunt (pg. 48)
- 28/3 - Claude Villers, A la rencontre de l’inversion (pg. 49)
- 28/3 - GEM, De la géometrie synthéthique à la géometrie analytique dans l’espace (pg. 56)
- 28/4 - Jeanine Daems en Ionica Smeets, Ik was altijd heel slecht in wiskunde (pg. 59)
- 28/4 - Roland van der Veen en Jan van de Craats, De Riemannhypothese, een miljoenenprobleem (pg. 62)
- 28/4 - Onbekend, Educatieve website en een groeiend vademecum voor de wiskunde (pg. 68)