- Anne Schatteman, ‘String-art’ probleem (pg. 3)
- Luc Van den Broeck, Algebraïsche handigheid loont (pg. 8)
Handwerken, zowel breien als haken, is weer helemaal in! Allerlei initiatieven schieten als paddenstoelen uit de grond: breicafés, wildbreiacties, tentoonstellingen… In deze loep laten we je beperkt kennismaken met brei- en haaktechnieken. We leren een breipatroon begrijpen en berekenen o.a. hoe je een tennisbal breiend kan inpakken. Tijdens het modelleren van de verschillende projectjes komt er op een verrassende wijze wiskunde bovendrijven: van de euclidische deling over exponentiële functies naar diophantische vergelijkingen. (pg. 12)
[ Lees meer ]
Bespreking van
- Funktionen kann man nicht sehen (pg. 45) door Rainer Kaenders,
- Warum ist das so? Aufgabenideen zum mathematischen Begründen (pg. 51) door Guido Pinkernell,
- Gapminder – for a fact-based world view (pg. 52) door Onbekend,